Sökning: "Gud och Djävulen"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Gud och Djävulen.
1. Tidens tro drabbar människan : Framträdande religiösa frågor och synen på gud och djävulen i prästeståndets riksdagsprotokoll under frihetstidens två första decennier
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för humanioraSammanfattning : .... LÄS MER
2. Bindningar och lösningar : En studie kring tematiken bunden/löst i Lars Ahlins roman Fromma mord
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Lars Ahlins’ Fromma mord (Pious murder) is an incredibly complex novel. Is it even possible to say what the deepest sense is about? Erik A Nielsen and Gunnar D. Hansson has presented reasonable interpretations in their analysis of Fromma mord. However, they have not necessarily right to all points, hence it is possible to draw other conclusions. LÄS MER
3. Den vanmäktige allsmäktige : Framställningen av Gud i två senmoderna svenska romaner
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/ReligionshistoriaSammanfattning : Both contemporary research in History of Religions and current public debate tell us that Christianity as a religious form is challenged in today’s society. Nevertheless, Christianity is often present in secular artistic expression such as fictional literature. LÄS MER
4. Den yttre och inre ordningen : En analys av Gustaf Wingrens syn på kallelsen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskapSammanfattning : Abstract Denna uppsats fokuserar på Gustaf Wingrens lära om kallelsen vilken har sin grund i Wingrens avhandling Luthers lära om kallelsen från 1942. Det är ett textstudium där den övergripande frågeställnigen handlar om Wingrens syn på Guds handlande med människan i den yttre ordningen och i det inre samvetet. LÄS MER
5. … så undrar jag varför vi just arbetar med gud och inte med djävulen… : – en analys av elevtexter i SO-ämnet
Magister-uppsats, Institutionen för didaktikSammanfattning : Språkets betydelse för elevers lärande, utveckling och förmåga att delta som aktiva samhällsmedborgare kan inte nog framhållas. För att stödja elever i deras skriftspråkliga utveckling behövs därför lärare med kunskap om texters uppbyggnad i olika ämnen men även med förmåga att förmedla denna kunskap vidare till eleverna. LÄS MER