Sökning: "Gymnasisters"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Gymnasisters.
1. Skvallrande referat : Gymnasisters skrivande om Edgar Allan Poes ”Det skvallrande hjärtat”
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : I Läroplanen för gymnasieskolan (Gy11) framgår det att skönlitteratur å ena sidan vara en källa till bland annat självinsikt och glädje. Å andra sidan präglas skolans verksamhet av prov, kunskapsmätning och betyg. LÄS MER
2. Stryk! Förtydliga! Varför ändrar du tempus här? : En studie om hur lärare formulerar skriftlig återkoppling och vilken effekt den har på elevers skrivprocess
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studie har undersökt hur svensklärare formulerar skriftlig respons på gymnasisters texter. Studien har betraktat lärares responspraktik som en sociointeraktiv handling där texter utvecklas i dialog mellan lärare och elever. Studiens resultat grundar sig i en såväl kvantitativ som kvalitativ metodansats. LÄS MER
3. Initiala annex i en teckenbaserad konstruktionsgrammatik
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Initiala dislokationer (ID) och fria initiala annex motsvarande fria adverbial i den inre satsen (FIA) är båda strukturer med ett led framför den inre satsen. Medan ID även har en pronominell kopia inuti den inre satsen som syftar på det initiala ledet, finns inget sådant led i den inre sats som följer på FIA. LÄS MER
4. Syntaktiska perspektiv på initiala annex i talspråket
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Svenskan är ett s.k. V2-språk, vilket innebär att endast ett syntaktiskt led får föregå det finita verbet. Trots det kan man hitta exempel som (1) Mina småsyskon, de bråkar hela tiden och (2) För det första, jag kan inte komma på fredag, där fler än ett led står framför det finita verbet. LÄS MER
5. Mening och yta - Analys av redigeringsmönster i gymnasisters skrivande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka skillnader i redigeringsmönster hos skribenter på gymnasiet samt hur dessa redigeringsmönster påverkas av kamratrespons. Det långsiktiga målet med undersökningen är att lärare får en bättre förståelse för hur starka respektive svaga elever redigerar text och att de använder sig av dessa kunskaper till att utforma en bättre skrivundervisning. LÄS MER