Sökning: "Härma Imitera"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Härma Imitera.

  1. 1. Kan inte ni gå in i byggis? Förskolepedagogers interaktion med förskolebarn utifrån ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Molly Ekelund; Caroline Olovsson; [2018]
    Nyckelord :Förskolepedagoger; förskolebarn; interaktion; förskola; genus; Social Sciences;

    Sammanfattning : Många barn i Sverige tillbringar en stor del av sina dagar på förskola där många av deras sociala erfarenheter och utveckling äger rum. Kognitiv social inlärningsteori förespråkar att barnet lär sig genom att imitera och härma vuxna och utifrån detta skapa kognitiva scheman som används för att tolka omvärlden. LÄS MER

  2. 2. Kreativa resonemang i läromedel : En läromedelsanalys där andelen algebrauppgifter där eleven behöver använda ett kreativt resonemang har undersökts samt vart i läromedlen de är mera frekvent förekommande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Niclas Nordin; [2017]
    Nyckelord :Matematik; läromedel; kreativa resonemang; imitativa resonemang; algebra; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Läromedel har ofta en dominerande roll i matematikundervisningen. Dock har läromedlen många gånger en allt för stor inriktning mot att imitera procedurer och minnas algoritmer, vilket både får påverkan på elevernas lärande och matematiska förståelse. LÄS MER

  3. 3. Titta, lyssna och härma! : En studie som undersöker imitationsförmågan för auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan 4 och 8 år.

    Kandidat-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Frida Persson; Clara Hedenqvist; [2013]
    Nyckelord :Imitation; visuell uppmärksamhet; arbetsminnesförmåga; nonordsrepetition; meningsrepetition; ögonrörelsemätare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka imitationsförmågan för auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan fyra och åtta år. Den visuella imitationen undersöktes i form av meningsfulla samt icke-meningsfulla handlingar. LÄS MER

  4. 4. De yngsta barnens samspel : En studie om hur samspelet tar form för de yngsta barnen på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Anna Fredriksson; Britt-Marie Ringberg; [2010]
    Nyckelord :Förskola; Härma Imitera; Kamratkultur; Lek; Samspel; Toddlare;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka de yngsta barnens samspel för de barn som ännu inte har ett verbalt språk. Studien har genomförts med videoobservationer och löpande protokoll för att få syn på vad som händer i samspelet mellan barnen. LÄS MER

  5. 5. Imitation - ett vanligt fenomen hos barn

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Fondén; Sandra Lundström; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vi kom i kontakt med fenomenet imitation, vi blev nyfikna på ämnet, vår nyfikenhetökades genom att vi stötte på pedagoger som ansåg att imitation var en källa tillproblem. Därför ville vi forska vidare för att se om det förhöll sig så eller om imitationvar en inlärningsstrategi hos barnen i förskolan, ålder ett till fem år. LÄS MER