Sökning: "Hållbara kläder"
Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden Hållbara kläder.
1. Hållbar Utveckling inom Modebranschen - En studie om modebranschens förbättringsmöjligheter angående hållbarhetsarbete
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Inledning: Modebranschen har en gång i tiden betraktats som att vara hållbar då det exempelvis producerades plagg i små kvantiteter. Chinnaduraim (2023) konstaterar att modeindustrin har gjort betydande framsteg inom hållbart mode, men hon påpekar att det återstår mycket arbete. LÄS MER
2. Anpassning till hållbart mode – En studie om konsumenters uppfattning om ett pantsystem för kläder
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den snabbrörliga modeindustrin, med sin höga omsättning av billiga och trendkänsliga klädesplagg, medför betydande miljömässiga och sociala konsekvenser. För att främja effektivitet inom textilåtervinningen är det nödvändigt att säkerställa flödet av insamlade material och minska mängden som hamnar i restavfall. LÄS MER
3. Hanterande (slängande) av returer inom klädindustrin
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte Undersöka konsumenters köp- och returbeteenden vad gäller kläder vid införandet av striktare returpolicys. Teoretiska perspektiv Returbeteende, Categories of online returning behavior, Returpolicy, CSR, Carroll’s Pyramid of Corporate Social Responsibility, Tidigare forskning, Grandiositet och nollsummespel Metod Uppsatsen utgår från en kvantitativ undersökningsmetod och deduktiv ansats. LÄS MER
4. Prenumeration av kläder som ett nytt tillvägagångssätt att konsumera kläder. En kvalitativ studie om unga svenska kvinnors klädkonsumtion och resonemang gällande prenumerationstjänster av kläder.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Människor möts ständigt av marknadsföring som uppmanar till konsumtion, vilket leder till negativ miljöpåverkan. Eftersom modebranschen är en industri som bidrar till föroreningar krävs nya innovationer som erbjuder hållbara sätt att konsumera kläder. LÄS MER
5. Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? : En kvantitativ studie om konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : SAMMANFATTNING Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Clara Hammarbäck & Milotte Ekermann Titel: Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? Handledare: Lennart Haglund Nyckelord: Köpintention, hållbarhet, miljöoro, TPB Forskningsfråga/or: Vilket samband finns det mellan konsumenters miljöoro och köpintention av hållbart producerade kläder? Vilka av de medhavda faktorerna har starkast påverkan på konsumenters köpintention? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad som påverkar konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder. Genom att ställa attityd, subjektiv norm, upplevd beteendekontroll, miljöoro och klädmärkning mot varandra presenteras ett resultat som kan hjälpa förstå konsumentens köpintention. LÄS MER