Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. VISUELL PROGRAMMERING OCH SHADERPRESTANDA : En jämförelse mellan shaders gjorda i Unreal Material och HLSL

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :William Olsson; [2023]
    Nyckelord :Shaders; Unreal Material; Material Blueprint; Prestanda; HLSL; High-Level Shading Language;

    Sammanfattning : Inom spelutveckling vill utvecklare gärna använda sig av visuella effekter för sina spel och genom shaderprogram kan en mångfald av visuella effekter skapas. Det som hindrar spelutvecklare från att använda sig utav alla visuella effekter de vill ha med i spelet är prestandan. LÄS MER

  2. 2. Shaderprestanda inom Unity : En jämförelse mellan Unity Shader Graph och HLSL shaders

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jonathan Börjesson; [2022]
    Nyckelord :Shaders; Unity Shader Graph; High-Level Shading Language; HLSL; Optimering; Prestanda;

    Sammanfattning : Genom att skapa shaders kan datorspelsutvecklare åstadkomma en uppsjö av visuella effekter. Det enda som sätter gränserna är fantasin och prestandan. En av de största spelmotorerna på marknaden är Unity Engine (Unity Technologies, 2005). LÄS MER

  3. 3. A dynamic method for rendering overlay on live video : With motion detection and masking using DirectX 11 and HLSL

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Andreas Möller; [2018]
    Nyckelord :overlay; rendering; DirectX11; motion maskin; motion detection; HLSL; pixel manipulation;

    Sammanfattning : The digitalization leads to that many physical solutions are replaced by digital once. Especially in the surveillance and security business have humans been replaced by cameras which are monitored from a remote location. LÄS MER

  4. 4. Functional Shading Language : Kompilering av funktionsvärden, typinferens och automatisk generalisering till HLSL

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ludvig Christensson; [2018]
    Nyckelord :Shaders; shaderspråk; funktionell programmering; HLSL; datorgrafik;

    Sammanfattning : Rapporten beskriver design, utveckling och testning av det funktionella shaderspråket FSL i syftet att avgöra om funktionell paradigm gör shaderspråk enklare att förstå och använda än den existerande imperativa paradigmen. Implementationen presenterar tekniker för att kompilera de funktionella språkkonstruktionerna typinferens, funktionsvärden och automatisk generalisering till HLSL. LÄS MER

  5. 5. Dynamic real-time scene voxelization and an application for large scale scenes

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Andreas Valter; [2015]
    Nyckelord :Voxelization; GPU; ACG; Computer Graphics; Computer games; Computer science; Media technology; Medieteknik; MT; thesis; Andreas Valter; Valter; CPU; Real time; Direct X; DX11; HLSL;

    Sammanfattning : This report describes a basic implementation of scene voxelization within the Frostbite engine created by EA Frostbite. The algorithm supports dynamic scenes by voxelizing in real-time using the Graphical Programming Unit. The voxel grid is stored inside a buffer with a binary representation using clip mapping and multiple levels of detail. LÄS MER