Sökning: "Habilitering metoder"
Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden Habilitering metoder.
6. Measurement of Processes of Care - 20 (MPOC-20)i svensk barn- och ungdomshabilitering: En valideringsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykologiska institutionenSammanfattning : ”Familjecentrerad behandling” (FCB) är ett numer vanligt förhållningssätt inom vård och habilitering av barn. Teorin för FCB är ännu oenhetlig och dess teori och praktik utvecklas kontinuerligt i växelverkan vilket gör valida och reliabla mätinstrument nödvändiga. LÄS MER
7. Autism och kommunikation - en kvalitativ intervjustudie med 7 pedagoger inom förskolan och särskolan
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger säger sig möjliggöra för barn med autism ochutvecklingsstörning, när det kommer till dessa barns kommunikationsmöjligheter och språkutveckling.Våra frågeställningar är: Hur arbetar pedagoger i olika verksamheter med barns kommunikation? Vadsäger aktuell forskning om metoder som är att föredra när det gäller barn kommunikationsmöjligheter?MetodFör att få en inblick i hur arbetet kan se ut i verksamheterna runt barn med autism ochutvecklingsstörning valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer. LÄS MER
8. Utvärdering av ett datorstött mätsystem vid barnaudiometri, Visual Reinforcement Audiometry, VRA.
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Att diagnostisera en hörselnedsättning och inleda habilitering så tidigt som möjligt på små barn har visat sig vara av stor betydelse. Genom åren har flera olika diagnostiska metoder utvecklats får att kunna utföra hörselmätningar på små barn. I Linköping utarbetades 1996 ett datorstött mätsystem för barnaudiometri. LÄS MER