Sökning: "Hanna Edman"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Hanna Edman.

  1. 1. Skönlitteratur - ett användbart redskap i historieundervisningen? : En litteraturöversikt om läsning av skönlitteratur i historieundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Edman; Ellinor Vinberg; [2021]
    Nyckelord :Historieundervisning; historiemedvetande; skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Alla elever har en förförståelse kopplad till historia, ett historiemedvetande, och skolans uppgift är att fördjupa detta genom att försöka få eleverna att inse hur nutiden är sammankopplad med dåtiden och hur eleverna själva är medskapare av historia. Elever behöver möta varierande undervisningsmetoder som utmanar deras historiska tänkande för att utveckling av historiemedvetande ska ske. LÄS MER

  2. 2. En historia för alla? : En läromedelsanalys om historiemedvetande kopplat till identitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Vinberg; Hanna Edman; [2021]
    Nyckelord :historiemedvetande; historieundervisning; identitetsskapande; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en analysmodell skapad för att utforska historiemedvetande i läroböcker undersöka om och hur läroböcker i historia skapar förutsättningar för elever att vidareutveckla sitt historiemedvetande kopplat till identitet. Genom en kvalitativ textanalys med utgångspunkt i analysbegreppen identitetskapande, kontinuitet, konkretion och kontext har vi sökt svar påfrågeställningarna: Vilka förutsättningar skapar historieläroboken för att utveckla elevers historiemedvetande kopplat till identitet? och Vad i innehållet kan vara utgångspunkt för elevers identitetsskapande?Studiens empiriska material består av de kapitel som behandlar tidsperioden runt Vasatiden i två historieläroböcker med tillhörande arbetsuppgifter riktade mot elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers syn på ekosystemtjänster och hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Glenn Aalto; Hanna Edman; [2020]
    Nyckelord :Ecosystem Services; Education; Environment; Primary School; Science;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Ekonomutbildningens relevans för arbetsmarknaden : En kvalitativ studie ur olika intressentperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Hanna Edman; Jennifer Flygare; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ekonomernas arbetsmarknad står inför många förändringar och arbetsgivarna anser att ekonomutbildningen inte hänger med i den snabba utvecklingen. Det tenderar därför att uppstå en diskrepans mellan arbetsgivarnas efterfrågan och de kompetenser utbildningen bidrar med. LÄS MER

  5. 5. När talet inte räcker till : Erfarenheter av att kommunicera med patienter som har afasi

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Carin Edman; Hanna Odeheim; [2018]
    Nyckelord :Kommunikationsstrategier; relationer; språkbarriärer; stroke; vårdpersonalens erfarenheter.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER