Sökning: "Hanna Hultqvist"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Hanna Hultqvist.

  1. 1. Ordinlärning, vokabulär och arbetsminne : en studie av barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Hultqvist Widfors; [2020]
    Nyckelord :Special education; word learning; intellectual disabilities; vocabulary; working memory; neighbourhood density; phonological probability; special educational school; Specialpedagogik; ordinlärning; intellektuell funktionsnedsättning; vokabulär; arbetsminne; grannordstäthet; fonotaktisk sannolikhet; grundsärskola;

    Sammanfattning : I denna studie har jag administrerat ett ordinlärningstest och ett vokabulärtest för barn som har en intellektuell funktionsnedsättning. Ordinlärningstestet är baserat på en svensk anpassning av Storkel, Armbrüster & Hogan (2006) engelska ordinlärningsparadigm. LÄS MER

  2. 2. ”Men materialet ska ju vara under handtagshöjd” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar om materialets betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Asp; Ida Hultqvist; [2019]
    Nyckelord :Material; materialets betydelse; förskolans inomhusmiljö; agentisk realism; intra-aktion; agens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares beskrivningar om materialets betydelse i förskolans inomhusmiljö. Studien är kvalitativ där samtalspromenader har genomförts med fem olika förskollärare på fem olika avdelningar. LÄS MER

  3. 3. Den sociala dimensionen på förskolan : i samling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madelen Andersson; Hanna Hultqvist; [2018]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; den sociala dimensionen; mänskliga rättigheter; samling; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur arbetet kring hållbar utveckling utifrån den socialadimensionen under samling ser ut på förskolan. Vi valde intervju som metod och använde oss av kvalitativa intervjuer, mer specifikt semistrukturerad intervjuform. LÄS MER

  4. 4. Sökande efter meningspotential-en studie om iPad i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Widfors Hultqvist; Sara Sandström; [2014]
    Nyckelord :Förskola; iPad; meningspotential; multimodalitet; resurs; skärmanknutna medier; implementering; teknik; intervjustudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta del av förskollärares tankar om vad som händer när en ny potentiell resurs kommer in i förskolan. iPad är något som nyligen gjort inträde i förskolan och det är iPad som potentiell resurs som denna studie handlar om. LÄS MER