Sökning: "Hanna Roos"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Hanna Roos.

  1. 1. HIV preventive work for children and youths in Thailand : a qualitative study based on experiences among staff in an HIV prevention-oriented organization and a research group in Thailand

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Saga Roos Redemo; Hanna Torres Milander; [2023]
    Nyckelord :Children; HIV prevention; Human Immunodeficiency virus; Thailand; Youths;

    Sammanfattning : Background The development of HIV preventive measures in Thailand has led to a decrease in prevalence in HIV-infected persons. During 2021 there was an estimated number of 520 000 people living with HIV in Thailand amongst adults over 15 years and an estimated number of 2000 children between 0 to 14 years old. LÄS MER

  2. 2. Hustru & make, alkoholist & feminist? : – en kvalitativ studie av genusframställningar iskillingtrycksvisor från slutet av 1800-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Roos; [2022]
    Nyckelord :Skillingtryck; genusframställningar; manligt; kvinnligt; chapbooks; visor; lyrik; street literature; ballader; 1800-talet;

    Sammanfattning : Det material som analyseras i uppsatsen består av utvalda skillingtryck från 1870- till 1880-talet. Sammanlagt så analyseras 46 olika skillingtrycksvisor som samtliga finns att läsa viaKungliga biblioteket och Litteraturbanken. Uppsatsen syfte är att identifiera hur män ochkvinnor framställs i de nämnda visorna. LÄS MER

  3. 3. "Mörka färger säljer typ knappt"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jessicka Roos; Hanna Vult von Steyern; [2021]
    Nyckelord :personlig varumärkning; kriskommunikation; krisrespons; Situational Crisis Communication Theory; Instagram; personal branding; crisis communication; crisis response; Social Sciences;

    Sammanfattning : Personlig varumärkning är ett koncept som innebär att varumärken och dess image till stor del identifieras med en person. Personliga varumärken kommer med stora fördelar, exempelvis att en djupare relation etableras mellan organisation och konsument, vilket kan vara svårt att uppnå för en mer opersonlig organisation. LÄS MER

  4. 4. Bland hemmansägor och linskäkten  -en mikrohistorisk studie av försörjningsmöjligheterna i nordöstraHälsingland under sekelskiftet 1900

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Roos; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att redogöra för vilka försörjningsmöjligheter det fanns på den hälsingländska landsbygden under 1890- till 1910-talet. Syftet besvaras utifrån frågeställningarna Hur försörjde sig människorna i Vattlång kring sekelskiftet 1900? och Vilka arbetsmöjligheter fanns det för kvinnor respektive män? Tidigare forskning kring försörjningsmöjligheter på landsbygden berör främst den tidigmoderna tiden vilket skapar ett behov av denna studie. LÄS MER

  5. 5. "Stänga igen eller hålla öppet" : En fallstudie om anpassningsstrategier i restaurangbranschen under kris

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Hanna Roos; Oscar Starck; Mikail Özyildirim; [2021]
    Nyckelord :Kris; Anpassningsstrategier; Restauranger; Covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa förståelsen för hanteringen av de nya restriktionerna i restaurangbranschen under covid-19 krisen samt att genom detta bidra med ökad kunskap om hur anpassningsstrategier praktiseras. Den ledande frågeställningen för uppsatsen lyder “Hur har företag inom kategorin Lunch- och kvällsrestauranger hanterat restriktionerna inom tillsynsvägledningen som har uppstått under covid-19 krisen?”. LÄS MER