Sökning: "Helena Börjesson"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Helena Börjesson.
1. Kostnadskalkylering för lean-företag : En systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Titel: Kostnadskalkylering för lean-företag – En systematisk litteraturstudie Författare: Max Börjesson Handledare: Helena Forslund Examinator: Elin Funck Lärosäte: Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö Kurs: Examensarbete i controller för Civilekonomprogrammet Nyckelord: lean, kostnadskalkylering, standardkostnader, activity based costing, ABC, value stream costing, VSC. Bakgrund och problemformulering: lean är en filosofi som fått stort genomslag. LÄS MER
2. Vipassana- avgiftning från samhället som aldrig tystnar? : En kvalitativ studie om upplevelsen av tio dagars meditation i absolut tystnad
Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka varför människor söker sig till Vipassanakurser, vad de upplever under kursen samt om och i så fall hur livet påverkats efter kursen. Datainsamlingen genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med åtta deltagare som medverkat i minst en tiodagars Vipassanakurs. LÄS MER
3. Ekonomistyrning för ett hållbart företagande och ett hållbart samhälle -En studie om hur hållbarhet ur miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter kan implementeras i en organisation som ett enda paket
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund Hållbarhet har blivit en alltmer central fråga i större företag vilket lett till att allt fler ansvarskrav ställs på företags hållbarhetsarbete. Tidigare har stort fokus legat på den externa hållbarhetsredovisningen och det finns många utarbetade standarder inom det området. LÄS MER
4. Hur får man ”Carmen” att gå på ”Trollflöjten”? Om GöteborgsOperans kommunikation för att nå en publik med en bred etnisk mångfald
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: Hur får man ”Carmen” att gå på ”Trollflöjten”? Om GöteborgsOperans kommunikation för att nå en publik med en bred etnisk mångfald Författare: Helena E:son Alm Uppdragsgivare: GöteborgsOperan Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2012 Handledare: Britt Börjesson Antal ord: 18 483 Syfte: Att undersöka de kommunikativa aspekterna av GöteborgsOperans svårigheter att nå en publik med en bred etnisk mångfald Metod: Kvalitativ studie med djupintervjuer och fokusgruppsamtal Material: Analys av samtalsintervjuer och fokusgruppsamtal med sammanlagt tio personer med en annan nationell, etnisk och kulturell bakgrund än svensk. De sju fokusgruppsmedlemmarna är studenter vid Mångkulturella Folkhögskolan i Angered, Göteborg och de tre andra har valts ut för att de utnyttjat ett erbjudande från GöteborgsOperan som delats ut i samband med Göteborgs Stads medborgarskapsceremoni till nyblivna svenska medborgare på Nationaldagen 2012. LÄS MER
5. Attityder till kooperativ finansiering : en studie av förtroendevalda i Milko
L3-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Livsmedelsmarknadens förutsättningar har ändrats de senaste åren. Marknader runt om i världen avregleras successivt och jordbrukspolitiken ändras, så även i Sverige. Konkurrensen hårdnar, och för många producentkooperativa föreningar krävs stora investeringar i produktutveckling och marknadsföring. LÄS MER