Sökning: "Helene Moe Nilsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Helene Moe Nilsson.

  1. 1. Bilden – ett målande redskap i elevers skrivutveckling? Ett pedagogiskt hjälpmedel även på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sanna Alsterling Olsson; Helene Moe Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att utröna vilka hinder elever på högstadiet möter när de ska skriva en text och hur man metodiskt kan gå tillväga för att utveckla deras skrivkompetens samt om det dialogiska begreppet kan innefatta även bilden? Med det dialogiska begreppet avses dialogen i en klassrumssitutation, som utgår från elevernas texter och som pågår mellan lärare – elev och elev – elev. Forskningsförankring och teori grundar sig på Dysthe (1987, 1996), Sandström Madsén (1996) och Molloy (1996) samt Skolverkets rapport Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen (2000). LÄS MER

  2. 2. Bilden – ett målande redskap i elevers skrivutveckling?Ett pedagogiskt hjälpmedel även på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sanna Alsterling Olsson; Helene Moe Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att utröna vilka hinder elever på högstadiet möter när de ska skriva en text och hur man metodiskt kan gå tillväga för att utveckla deras skrivkompetens samt om det dialogiska begreppet kan innefatta även bilden? Med det dialogiska begreppet avses dialogen i en klassrumssitutation, som utgår från elevernas texter och som pågår mellan lärare – elev och elev – elev. Forskningsförankring och teori grundar sig på Dysthe (1987, 1996), Sandström Madsén (1996) och Molloy (1996) samt Skolverkets rapport Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen (2000). LÄS MER

  3. 3. …och så var det detta med jämställdhet i undervisningen - en studie om jämställdhetsmålen är förenliga med litteraturundervisning på gymnasiet

    Magister-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Helene Moe Nilsson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att leda i bevis att det kan vara svårt att nå upp till de uppsatta utbildningspolitiska målen om jämställdhet i litteraturundervisningen för gymnasiet. Analysen belyser om målen överensstämmer med den samhällsstruktur vi befinner oss i och om litteraturundervisningen är förenlig med jämställdhetsmålen. LÄS MER