Sökning: "Hemvrå"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Hemvrå.

  1. 1. Finns det prinsessor i byggrummet? : -       En kvalitativ studie om hur barn skapar kön i förskolans fria lek

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Isabelle Karlssson; Josephine Mc Carthy-Lindblom; [2019]
    Nyckelord :Förskola; genus; kön; könsstereotyper; könsöverskridande; maskulinitet; femininitet; könskodad miljö;

    Sammanfattning : Abstrakt Are there princesses in the construction room? -A qualitative study of how children create gender in preschool free play Det övergripande syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur barn skapar kön i den fria leken i förskolan, med fokus på förskolans byggrum och hemvrå. Genom att använda metodvalet observation och observera barn på tre olika förskolor är avsikten att undersöka vilka könsstereotypa och könsöverskridande mönster som förekommer i barns fria lek. LÄS MER

  2. 2. Vad ska vi leka i hemvrån?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva-Lena Eklöf; Camilla Andersson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Genusperspektiv; Hemvrå;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie har varit att studera barns lek i förskolans hemvrå ur ett genusperspektiv. Frågeställningar som använts i studien är: Vilken slags lek sker i hemvrån? Hur används de leksaker som förkommer i hemvrån och hur utformas leken i hemvrån? Vi har använt oss av en kvalitativ metod och filmat barnens lek i hemvrån på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Hemvrå eller Dockvrå?En kvalitativ studie om förskollärares syn om genus och lärmiljöer i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnea Johansson; Josefine Jansson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningFörskolan ska motverka traditionella könsroller och könsmönster. Flickor och pojkar ska utan stereotypa könsroller ges samma möjligheter och liknande förutsättningar att utveckla förmågor och intressen (Skolverket, 2011). LÄS MER

  4. 4. Dominanta flickor och husliga pojkar : En studie om fyraåringars positionering och makt i förskolans hemvrå

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Johansson; Camilla Forsell; [2014]
    Nyckelord :Genus; Positionering; Makt; Flickor; Pojkar; Struktur; Lek; Hemvrå; Diskurs;

    Sammanfattning : "Pojkar bara bråkar och förstör, det är inte roligt att leka med dem" - Yasmin, Hedda och Felicia 9 år (Henkel, Tomicic 2009, s. 115). Vår studie har i syfte att studera om pojkar och flickor positionerar varandra olika utifrån genus. Vår utgångspunkt är att kön är socialt konstruerat (SOU 2006:75, s. LÄS MER

  5. 5. Den fysiska inomhusmiljöns betydelseför barns fria lek och samspel i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Teresa Huotari; Susanna Carlsson Kravik; [2013]
    Nyckelord :Förskola; observation; fysisk inomhusmiljö; fri lek; samspel; miljöerbjudanden; barn 1-3år;

    Sammanfattning : I denna studie har vi studerat den fysiska inomhusmiljön med fokus på lekhall och hemvrå i två förskolor. Vi har undersökt hur den fysiska miljön kan ha betydelse för barns fria lek och samspel. Denna studie genomsyras av två olika teoretiska utgångspunkter, det miljöpsykologiska samt det sociokulturella perspektivet. LÄS MER