Sökning: "Historiebruk film"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Historiebruk film.

  1. 1. Filmanvändning inom historieundervisning i gymnasiet: upplevelser från båda sidor av klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Joan Cornejo Svensson; [2022]
    Nyckelord :Historia; Avsikter; Filmanvändning; Historiebruk; Historiemedvetande; Historieundervisning; Övergripande mål; Historiekultur; Film; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Den här studien analyserar historielärares avsikter med att använda film i sin undervisning i gymnasieskolan. Syftet är att undersöka lärarnas deklarerade avsikter och jämföra dem med historieämnets övergripande mål samt elevernas respons till filmanvändning i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers upplevelser av historiebruk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tobias Hansson; Jarl Vikner; [2022]
    Nyckelord :historiebruk; historiemedvetande; gymnasieelever; upplevelser;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur gymnasieelever upplever historiebruk, samt hur dessa upplevelser relateras till vad styrdokumenten säger om historiebruk. I detta arbete kommer vi att definiera historiebruk och andra relevanta begrepp till vårt arbete och sedan belysa hur begreppet pratas om i forskning och i skolkontext. LÄS MER

  3. 3. Spelfilmens påverkan på gymnasieelevers historiefilmslitteracitet : En kvalitativ undersökning om historiebruket i spelfilmen 300

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Widerström; [2022]
    Nyckelord :use of history; history didactics; Karlsson’s typology of use of history; upper secondary school; efferent and aesthetic reading; historical film literacy; historiebruk; historiedidaktik; gymnasieskola; Karlssons historiebrukstypologi; efferent och estetisk läsning; historiefilmslitteracitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how upper secondary school students relate to popularhistorical stories conveyed via Hollywood films, if they can identify and relate critically to the use of history used in feature films and how it affects their history film literacy. That students gain an understanding that history is used and in what ways it can be used is a fundamental factor within the subject of history. LÄS MER

  4. 4. Populärkultur på gymnasiet : Fornnordisk mytologi i utvalda filmer och tvspeli religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Alva Lejon; [2021]
    Nyckelord :Fornnordisk mytologi; populärkultur; gymnasieskolan; film; tv-spel; historiebruk; didaktik; flipped classroom;

    Sammanfattning : Studien har syftat till att undersöka hur den fornnordiska mytologin framtsälls i vissa utvaldafilmer och tv-spel samt hur dessa kan användas i den svenska religionsundervisningen pågymnasiet. För att undersöka detta har sju olika filmer samt två tv-spel analyserats utifrån ettdidaktiskt perspektiv och utifrån teorierna cultural memory och det kommersiellahistoriebruket. LÄS MER

  5. 5. Maid for the Movies - En studie av tre Jeanne d’Arc-filmer ur ett historiekulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historiska institutionen; Lunds universitet/Historia

    Författare :Anton Grandi; [2021]
    Nyckelord :Jeanne d Arc; Joan of Arc; Historiebruk; Historiekultur; Genus; Historic Film; Filmanalys; Carl Th. Dreyer; Luc Besson; Victor Fleming; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och jämför tre filmer från 1900-talet om Jeanne d'Arc ur ett historiekulturellt perspektiv. Filmerna ifråga är Carl Th. Deyers "La passion de Jeanne d'Arc" (1928), Victor Flemings "Joan of Arc" (1948) och Luc Bessons "The Messenger: the Story of Joan of Arc"(1999). LÄS MER