Sökning: "Historiemedvetande"

Visar resultat 21 - 25 av 444 uppsatser innehållade ordet Historiemedvetande.

  1. 21. Lokalhistoria som resurs : en studie av lågstadielärares användning av lokalhistoria för att utveckla historiemedvetande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Hammar; [2023]
    Nyckelord :History education; local history; young learners; history consciousness; historical time perspective and place identity.; Historieundervisning; lokalhistoria; yngre åldrar; historiemedvetande; tidsperspektiv och platsidentitet.;

    Sammanfattning : The purpose of my investigation is to see if and, if so, how teachers for the younger ages work with local history as a resource in history teaching. And if the teachers believe that the use of local history gives a greater historical awareness and makes it easier to remember the knowledge when the teaching becomes closer to the students compared to the more nationally adapted textbook. LÄS MER

  2. 22. ”Ska det vara så jäkla svårt att ha med en ledande kvinna…” : En undersökning om gymnasielevers syn på genus, historiemedvetande och historisk identitet i deras lärobok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexander Magnusson; [2023]
    Nyckelord :History consciousness; gender studies; historical identity; textbooks; norm critical; history education.;

    Sammanfattning : The main purpose of this essay was to interview students to get an idea of what their views of images with women in their history textbook is and how the representation, or the lack of, can affect their historical consciousness and historical identity. In order to find out this information, an unstructured interview in form of a focus group, with four students in high school, was used as well as an own review of their textbook to give a picture of the students’ perspective. LÄS MER

  3. 23. Apostlagärningarna 29 : Pingströrelsens bibelbruk, bibelsyn och historiemedvetande mellan 1915-1935

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Kyrkohistoria och missionshistoria

    Författare :Emanuel Alenklint; [2023]
    Nyckelord :historical consciousness; hermeneutic; Pentecostalism; Bibelbruk; bibelsyn; historiemedvetande; historiebruk; historiesyn; pingströrelsen; pingstvänner; hermeneutik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Lödöse museum och skolan : En fallstudie om en kulturarvsinstitutions arbete för att nå ut till skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Ann Lindén; [2023]
    Nyckelord :Case study; Lödöse museum; history teaching; history consciousness; use of history; view of history; aesthetic learning processes; Fallstudie; Lödöse museum; historieundervisning; historiemedvetande; historiebruk; historiesyn; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en beskrivning av hur Lödöse museum arbetar för att nå ut till skolor. Syftet är att beskriva och analysera museipedagogers arbete för att nå ut till skolor med fokus på hur Lödöse museum skapar en relevant verksamhet för skolor och historieundervisningen. LÄS MER

  5. 25. ”När ingenting får kosta, då är det jävligt jobbigt!” : En undersökning angående hur lärare i f-3 levandegör undervisning i historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Therése Teroni Borg; [2023]
    Nyckelord :history; historical consciousness; enlivening; student-oriented teaching; senses; primary school teachers.; historia; historiemedvetande; levandegöra; elevnära; sinnen; lågstadielärare.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur lärare i årkurserna f-3 i Sverige gör historieundervisningen mer levandegörande genom sina arbetssätt, val av material, samt vad för hinder som lärarna anser finnas för att arbeta mer praktiskt och elevnära. Detta i syfte med att undersöka hur lärarna gynnar elevernas kunskap och historiemedvetenhet. LÄS MER