Sökning: "Historieundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 374 uppsatser innehållade ordet Historieundervisning.

  1. 21. Historieundervisning i känsliga ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filippa Engström; Mejdina Seljimi; [2023]
    Nyckelord :historieundervisning; historielektioner; kontroversiell; känsliga områden; känsliga ämnen;

    Sammanfattning : Alla historielärare kommer någon gång att undervisa i känsliga ämnen. Varje elev har en egen uppfattning kring vad som är känsligt för dem, vilket alla lärare bör ta hänsyn till. Detta arbete kommer handla om vad forskning säger om känsligheten i historieundervisningen i Europa. LÄS MER

  2. 22. Dagens dansrörelse är morgondagens danshistoria : En kvalitativ studie om svensk jazzdanstradition och gymnasieelevers uppfattningar om jazzdans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Emma Lundholm; [2023]
    Nyckelord :Jazz dance; Sweden; historiography; upper-secondary school; history education; Jazzdans; Sverige; historiografi; gymnasieskolan; historieundervisning;

    Sammanfattning : This study intends to highlight jazz dance in Sweden and its early establishment during the 1960’s and the 1970’s. The questions of issue are, ”How has the tradition of Swedish jazz dance been conveyed?”, ”What are some expectations and perceptions on jazz dance among upper-secondary school students who study dance?” and ”Is there a correlation between the tradition of Swedish jazz dance and upper-secondary school students’ perceptions on the genre?”. LÄS MER

  3. 23. Lokalhistoria som resurs : en studie av lågstadielärares användning av lokalhistoria för att utveckla historiemedvetande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Hammar; [2023]
    Nyckelord :History education; local history; young learners; history consciousness; historical time perspective and place identity.; Historieundervisning; lokalhistoria; yngre åldrar; historiemedvetande; tidsperspektiv och platsidentitet.;

    Sammanfattning : The purpose of my investigation is to see if and, if so, how teachers for the younger ages work with local history as a resource in history teaching. And if the teachers believe that the use of local history gives a greater historical awareness and makes it easier to remember the knowledge when the teaching becomes closer to the students compared to the more nationally adapted textbook. LÄS MER

  4. 24. Lödöse museum och skolan : En fallstudie om en kulturarvsinstitutions arbete för att nå ut till skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Ann Lindén; [2023]
    Nyckelord :Case study; Lödöse museum; history teaching; history consciousness; use of history; view of history; aesthetic learning processes; Fallstudie; Lödöse museum; historieundervisning; historiemedvetande; historiebruk; historiesyn; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en beskrivning av hur Lödöse museum arbetar för att nå ut till skolor. Syftet är att beskriva och analysera museipedagogers arbete för att nå ut till skolor med fokus på hur Lödöse museum skapar en relevant verksamhet för skolor och historieundervisningen. LÄS MER

  5. 25. Då, nu och sen : Musiklärares uppfattningar om undervisning i musikhistoria i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Levedahl; [2023]
    Nyckelord :Högstadiet; musikhistoria; musik och identitet; musiklärare; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare resonerar kring och motiverar undervisning i musikhistoria i grundskolans senare år, årskurs 7–9. Det empiriska material som samlats in är inhämtat genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex musiklärare. LÄS MER