Sökning: "Historiska spel"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Historiska spel.

  1. 1. Imperialism i Europa Universalis IV och Civilization V

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Rahmberg; Felix Sandegren; [2023]
    Nyckelord :Imperialism; Civilization; Europa Universalis; Historical game-studies;

    Sammanfattning : Historiska strategispel som Europa Universalis IV och Civilization V försöker på olika sätt representera historia samtidigt som de försöker skapa engagerande spel. I följande studie jämförs historierepresentationen med fokus på spelmekaniker som representerar imperialism. LÄS MER

  2. 2. Nordamerikanska urfolk och stereotyper : En analys av karaktärsdesign i fyra västerländska äventyrsspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johannes Alkhed; [2023]
    Nyckelord :Stereotyper; ursprungsamerikaner; datorspel; historia; karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Minoriteter avbildas ofta på negativa sätt och det kan ha verkliga konsekvenser för de som identifierar sig med dessa minoritetsgrupper. Den här studien var intresserad av att se hur ursprungsamerikaner skildrades i spel i förhållande till verkliga motsvarigheter från historia. LÄS MER

  3. 3. Remediering av förvrängt och multipla perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Elisabeth Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Remediering; multipla perspektiv; förvrängt perspektiv; Paul Cézanne;

    Sammanfattning : I denna studien utforskas bemötandet och potentiella användningsområden av en gestaltning med förvrängt/multipla perspektiv som använder sig av texturer inspirerade av traditionella metoder såsom oljefärg. Först granskades perspektivets historiska interpretationer, med särskild fokus på den franska konstnären Paul Cézanne. LÄS MER

  4. 4. Analytics inom spel : Hur data/analytics kan hjälpa spelare att utvecklas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Badi Nayef; [2022]
    Nyckelord :Analytics in gaming; esport and analytics; esport; gaming and analytics; business intelligence BI and gaming;

    Sammanfattning : En kombination av individuellt genererad data samt ett prediktivt analytiskt system som samlar spelares historiska data undersöks för att få mer kunskap om hur mätningar och mått kan hjälpa spelare att fatta mer datadrivna beslut. Detta i hopp om att göra dem till skickligare spelare i det befintliga spelet som systemet används inom. LÄS MER

  5. 5. Historiska kostymer i spel : En studie om historisk korrekthet och spelarpreferenser inom spelkaraktärsdesign

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Angelica Löfgren; [2021]
    Nyckelord :karaktärsdesign; kostymdesign; spelprotagonister; historisk korrekthet; historiska kläder; historiebruk;

    Sammanfattning : Många spel använder sig av en historisk, eller historiskt inspirerad, miljö. För att effektivtskapa inlevelse och förståelse i en tid som är annorlunda från vår är karaktärsdesign ett viktigtverktyg; hur spelets protagonist ser ut kan vara en av de första sakerna spelaren får se. LÄS MER