Sökning: "History didactics"

Visar resultat 1 - 5 av 119 uppsatser innehållade orden History didactics.

  1. 1. Praktiska digitala medium i historieundervisningen : En översikt av forskning om hur digitalt game-based learning kan användas för att förbättra elevernas kunskap om historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dennis Gullstrand; Erik Lund; [2024]
    Nyckelord :history; history didactics; history education; didactics; practical; game based learning; game; games; digital; computer; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; high school; historia; historiedidaktik; historieundervisning; undervisning; didaktik; praktiskt; game based learning; spel; digital; digitala; dator; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; gymnasie; gymnasiet; högstadium; högstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : The traditional history educational methods mainly consists of and are focused on memory, reading, repetition and writing skills, however this paper aims to give an overview of research regarding “Game-based learning”, it’s uses in education of history, and if it can be used as a way to complement the traditional education and give history teachers the tools to make their teaching more diverse. Useful materials were found in the databases: EBSCO, IEEE Xplore och Science Direct. LÄS MER

  2. 2. Folkmord i historieundervisningen : En översikt av forskning kring hur historielärare reflekterar, planerar och genomför undervisning om folkmord

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabella Grahn; Karine Giorgelli; [2024]
    Nyckelord :genocide; history teachers; historical consciousness; historical culture; holocaust; narrative competence.;

    Sammanfattning : This knowledge overview, known as SAG, aims to answer questions regarding what the national and international research in didactics shows about how history teachers in secondary and upper secondary schools reflect, plan, and teach about genocide. The methods used for this overview were a systematic search of relevant research and the processing of chosen research articles. LÄS MER

  3. 3. Empati och dömande: Historiedidaktik och mänskliga rättigheter : Empati och dömande: Historiedidaktik och mänskliga rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joel Spångberg; Ruben Antius; [2024]
    Nyckelord :Empati; dömande; mänskliga rättigheter; historiemedvetande; flerperspektivism; genetiskt perspektiv; genealogiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Human rights are a relatively modern term that has a key role in our globalized society. Before human rights were developed, European colonialism was dominating the world arena and the rights that came with it. LÄS MER

  4. 4. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Magnus Hagström; [2023]
    Nyckelord :internet; teaching technology; technology didactics; technological literacy; textbook analysis; curriculum emphasis; educational focus; systems language; companion meanings.; internet; teknikundervisning; teknikdidaktik; läromedelsanalys; bildningsemfaser; bildningsfokus; systemspråk; följemeningar.;

    Sammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER

  5. 5. ”Historiemedvetande är, för mig just nu något jobbigt” : En kvalitativ intervjustudie om lärarstudenters syn på historiemedvetande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Albin Bengtzohn; [2023]
    Nyckelord :historical consciousness; history teachers; history didactics; history teaching; teacher education; pre-service teacher; historiemedvetande; ämneslärarstudenter; historiedidaktik; historieundervisning; lärarutbildning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to compare how pre-service teacher students describe historical consciousness, concerning if they are studying their first or last history course. The concept historical consciousness was chosen because of its central role in the Swedish curriculum for the history subject. LÄS MER