Sökning: "Hochschild"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade ordet Hochschild.

  1. 1. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Märta Bode; Silje Nordback; Annie Wik; [2024]
    Nyckelord :spiritualitet; sociala medier; TikTok; känslor; känsloregler; intim offentlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER

  2. 2. Emotioner och konflikt : Identitet och relationer hos den ryska diasporan iSverige efter invasionen av Ukraina

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alva Eklind; Movitz Robsen; [2024]
    Nyckelord :Russian diaspora; Ukraine war; identity; relationships; understanding of the situation between Russia and Ukraine; Ryska diasporan; Kriget i Ukraina; identitet; relationer; förståelse av kriget i Ukraina;

    Sammanfattning : The Russian invasion of Ukraine has affected millions of people in different ways. The everyday lives of Russians has changed significantly. Our purpose in this study is to explore the experiences of Russian immigrants in Sweden. LÄS MER

  3. 3. “Jag gillar att vara omgiven av män, jag gillar deras sätt att tänka.” : En intervjustudie om 10 kvinnors upplevelser av att arbeta inom ett mansdominerat yrke

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Katrina Leice; Nerma Lojic; [2024]
    Nyckelord :women; IT; inclusivity; Kvinnor; IT-yrket; Inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte kvinnors upplevelser i sin yrkesroll och vilka strategier de använder för att anpassa sitt beteende för att balansera sin professionella roll med sin inre identitet. Genom semistrukturerade intervjuer med 10 kvinnor från två olika IT-företag undersöktes hur företagskulturen kan påverka kvinnors känslor om inkludering och karriärmöjligheter. LÄS MER

  4. 4. “Jag reparerar inte kunders smartphones med mitt kön” : Kvinnors känslor och upplevelser av att jobba inom IT- och Teknikservicebranschen.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Moa Snis; [2024]
    Nyckelord :Könsmärkta yrken; arbetsmarknad; strategier; IT- och teknik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker kvinnors känslor och upplevelser av att hantera kunder inom en mansdominerad bransch som IT- och teknikservicebranschen. Syftet med denna studie är att förstå hur kvinnliga arbetstagare erfar kundinteraktioner i arbetet inom en mansdominerad bransch med fokus på emotionellt arbete. LÄS MER

  5. 5. Følelser, interaktioner og magt i retssalen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Andrea Stubkjær Nissen; [2024]
    Nyckelord :Law; emotion; emotion work; dramaturgy; status; power; power emotions; Social Sciences;

    Sammanfattning : The main purpose of this project is to investigate and understand defense lawyers' use of dramaturgy and emotions during court proceedings, as well as how these strategies are employed in their collaboration with clients. Additionally, the project aims to examine the influence of status and power dynamics on defense lawyers' emotions and emotion management in court. LÄS MER