Sökning: "Houdini"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet Houdini.

  1. 1. "The importance of the right material" : En multimodal kritisk diskursanalys av friluftsföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdinis hållbarhetskommunikation på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ludvig Wiberg; Pontus Dahl; [2022]
    Nyckelord :sustainability; multimodal critical discursive analysis; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; green marketing; branding; hållbarhet; multimodal kritisk diskursanalys; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; grön marknadsföring; varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : Klädföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdini är ledande inom den svenska friluftsbranschen och toppar Sustainable Brand Index lista över de, enligt konsumenterna, mest hållbara friluftsföretagen. Trots dessa topplaceringar går det inte att bortse från det motsägelsefulla i att företagen producerar kläder, som är skadliga för den natur de är ämnade att användas i – till en målgrupp som värnar om miljön. LÄS MER

  2. 2. Integrating the Planetary Boundaries Framework into Corporate Sustainability Reporting : An explorative study defining a Planetary Boundary based framework for Information Communication Technology Providers

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Jennifer Erlandsson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; Planetary Boundaries; Corporate Responsibility; Sustainability Reporting; Hållbarhet; Planetära gränser; Hållbarhetsrapportering;

    Sammanfattning : Climate change is often the main environmental focus in corporate sustainability reporting, but corporations’ impacts stretch further, making it is necessary to consider additional aspects such as biodiversity, freshwater scarcity, and pollution. While some studies aiming to downscale the planetary boundary framework onto smaller settings does exist, literature for company scales is scarce. LÄS MER

  3. 3. Designing for the Circular Consumer : A design tool for clothing companies to engage consumers in the circular textiles economy

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Erika Thunstedt; Ina Obernosterer; [2021]
    Nyckelord :Circular economy; circular design; design research; research through design; interactive research; design thinking; circular behaviour; design for sustainable behaviour; design for circular behaviour; design for circular consumption; design for circular consumers; innovation; design;

    Sammanfattning : The current prevailing take-make-waste economy has caused the global climate crisis, operating outside the Planetary Boundaries of our planet (Rockström et al., 2009), disrupting nature's balance and affecting all life on earth (WWF and Global Footprint Network, 2019). LÄS MER

  4. 4. Att vara eller inte vara ett trädkramarvarumärke, det är frågan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lova Sild Löhman; Martina Hörwing; Sofia Leine; [2019]
    Nyckelord :CSR; creating shared value; CSR-strategy; brand equity; the outdoor fashion industry; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Att vara eller inte vara ett trädkramarvarumärke, det är frågan. - En kvalitativ studie om hur CSR påverkar varumärkeskapital i outdoor fashion-branschen. LÄS MER

  5. 5. Attitudes & Incentives of Green Marketing in the Clothes and Accessory Industry - Companies Perspectives

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anna Hammarsten; Emma Ohlsson; [2019]
    Nyckelord :Green marketing; Strategic green marketing; Greenwashing; Green marketing mix; Sustainability;

    Sammanfattning : This is a comparative, qualitative study conducted through comparing three different companies that are in some extent using Green marketing in their marketing communication. The issue that this study addresses is the problematics connected to the use of green marketing. LÄS MER