Sökning: "Hur religion påverkar samhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Hur religion påverkar samhälle.

  1. 1. Att undervisa om religion i en pluralistisk värld med hjälp av kooperativt lärande : En kunskapsöversikt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Jonasson; Lisa Tassemeier; [2024]
    Nyckelord :religionskunskap; kooperativt lärande; pluralistiskt samhälle; skola;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att skapa en överblick över vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande inom religionskunskap internationellt samt hur kooperativt lärande kan bidra till svensk religionskunskap i ett pluralistiskt samhälle. De behandlade frågeställningarna är: Vad kännetecknar forskning om kooperativt lärande i religionskunskapen? Hur används kooperativt lärande i religionskunskapen? På vilket sätt kan tillämpningen av kooperativt lärande i religionskunskapen bidra till det pluralistiska samhället vi befinner oss i idag? För att besvara dessa frågeställningar genomfördes en systematisk litteraturstudie i ERIC ProQuest och Primo-databaserna, där 11 vetenskapliga artiklar kartlades och analyserades. LÄS MER

  2. 2. Inkluderande religionsundervisning för elever i lågstadiet med olika religiösa bakgrunder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :My Blixt; Emma Risell; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; Lågstadielärare; Mångkulturellt; Religion; Religionsundervisning; Religiös mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur lågstadielärare bäst planerar sin religionsundervisning så inkluderande som möjligt i relation till hur Sveriges religiösa mångfald ser ut idag. Vi kommer generellt skriva om inkludering i relation till religionsundervisningen utifrån ett elevperspektiv där våra valda forskningsartiklar kommer att ligga till grund för arbetet. LÄS MER

  3. 3. Religiösa ungdomars identitetsskapande i Sverige : Hur religion påverkar ungdomars identitet och identitetsskapande

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Rania Ali; [2023]
    Nyckelord :identitet; religion; identitetsskapande; ungdomar; samhälle; socialisation; familj;

    Sammanfattning : Alla människor i världen har en definition av sig själv samt en definition om hur omgivningen ser oss. Identitet är något ingen kan undgå, alla individer har skapat sig själv en identitet genom sina egna handlingar. Syftet med uppsatsarbetet är att undersöka hur religion formar och påverkar människans identitet samt identitetsskapande. LÄS MER

  4. 4. Lärares erfarenheter av studiebesök i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Miltorp Lempinen; Madeleine Svensson; [2023]
    Nyckelord :studiebesök; religion; lärare; erfarenheter; möjligheter; svårigheter; religionskunskap;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete har vi undersökt lärares erfarenheter av studiebesök i religionskunskapsundervisning. För att undersöka detta har vi ställt följande frågor: vilka faktorer påverkar hur många studiebesök som utförs, vilka församlingar besöks och varför väljer läraren dessa församlingar, vilka är de didaktiska möjligheterna och svårigheterna med studiebesök och hur påverkar studiebesök elevernas lärande? Datan samlades in via en enkät som besvarades av 20 lärare i religionskunskap och två semistrukturerade intervjuer utfördes. LÄS MER

  5. 5. Ungas identitetsskapande och religion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Rola Bchar; [2023]
    Nyckelord :Religion; identitet; identitetsskapande; ungdomar; familj; samhälle;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka religionens betydelse för identiteten samt hur ungdomar tänker kring religion. Studien är baserad på en kvalitativ intervjustudie och detgenomfördes semistrukturerade intervjuer med fyra ungdomar. Det teoretiska ramverketbygger på Anthony Giddens och Thomas Ziehes identitetsteorier. LÄS MER