Sökning: "Hur ska barn träna"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Hur ska barn träna.

  1. 1. Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alfred Drejer; Hanna Lindström; Rebecca Nilsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Lekstrategi; förskolebarn; lärares strategier; lek; scaffolding; lekteori; samvarokompetens; mediering och medierande verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. LÄS MER

  2. 2. Maktrelationer i barns lek - En kvalitativ studie om barns interaktion och strategier för maktutövning i lek.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sanna Mattsson; Hanna Oskarsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Tillträdesstrategier; exkluderingsstrategier; makt; interaktion; kommunikation.;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ska barn få förutsättningar till att fungera i grupp, där de ska få möjlighet att träna på att samarbeta och ta ansvar för gemensamma regler i leken. I relation till detta vill vi undersöka hur detta sätts på spel i barns lek och hur asymmetriska relationer också är del av vardagen på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på hur leken kan stimulera barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kajsa Örnell; Johanna Holmberg; [2024]
    Nyckelord :Lek; förskollärare; barn; språkutveckling och språk;

    Sammanfattning : I förskolan är lek och språk en stor del av barnens vardag. Forskningen anser att lek är det främsta verktyget barnen kan använda sig av för att utveckla sitt språk. I leken får barnen chans att använda sin kommunikation och på så sätt träna sin språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. ”Kampen om barnfotboll” : En retorikanalys av barnfotbolldebatten i tävlings- och selekteringsfrågor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Chasmine Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Child and youth football; the UN Convention on the Rights of the Child; the Swedish Football Association s new forms of play; doxa and means of persuasion.; Barn- och ungdomsfotboll; Svenska Fotbollförbundets nya spelformer; barnkonventionen; doxa och övertygelsemedel.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to provide an overview of the children's football debate in the Swedish press. The study focuses on highlighting who gets to speak, which means of persuasion are used in the debate and whether there have been changes over time. LÄS MER

  5. 5. Den fria lekens komplexitet : En intervjustudie om specialpedagogers syn på hur pedagoger i förskolan kan arbeta med fri lek för att barn ska ges möjlighet att utveckla sina sociala förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emelie Tjelldén; Nathalie Holmgren; [2023]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Barn i behov av stöd; Sociala förmågor; Specialpedagoger;

    Sammanfattning : Studien belyste att den fria leken är oerhört betydelsefull för att kunna utveckla sociala förmågor. Syftet var att undersöka specialpedagogers beskrivningar om hur pedagoger i förskolan kan arbeta med den fria leken för att barn i behov av stöd ska ges möjlighet att utveckla sina sociala förmågor. LÄS MER