Sökning: "Icke-finansiella mått"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden Icke-finansiella mått.

  1. 1. Att mäta prestation inom revisionsbranschen : En kvalitativ studie om prestationsmätning ur revisorns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Elin Andersson; Nora Stieng; [2023]
    Nyckelord :performance management; performance measurement; financial measures; non-financial measures; efficiency; prestationsledning; prestationsmätning; finansiella mått; icke-finansiella mått; produktivitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prestationsmätning syftar till att styra organisationen i en riktning som ligger i linje med företagets övergripande mål och strategi. Det är ett styrmedel som initialt designades för industrisektorn, vilket resulterat i att frågor ställts huruvida mätningen kan appliceras på tjänsteverksamheter. LÄS MER

  2. 2. Ledningsersättningar : Insikter från ett intressentperspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Kevin Lopes; Andreas Toro Tjernström; [2023]
    Nyckelord :Executives; Remuneration; Legitimacy; Stakeholders; Transparency; Laws; Ledande befattningshavare; Rörlig ersättning; Legitimitet; Intressenter; Transparens; Lagar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förmågan för ett företag att överleva och blomstra beror i stor utsträckning på tillgången till resurser från olika intressenter. För att intressenterna ska vilja tillhandahålla resurser är det kritiskt för företaget att dess handlingar uppfattas som legitima. LÄS MER

  3. 3. Prestationsmätning : En kvalitativ studie om prestationsmätning inom banksektorns privatrådgivning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Micael Sjöbom; William Svedebäck; Adam Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Banksektorn har blivit mer och mer utsatt för konkurrens. Detraditionella bankerna har därför behövt applicera ett större fokus på attbemöta kundens specifika behov. Yrket som rådgivare regleras avsituationen och sätter kunden i förarsätet. LÄS MER

  4. 4. Hur olika marknadsföringsmetoder påverkar företags värdeskapande : En kvalitativ studie på svenska detaljhandelsföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Dex Jillings; Julia Näslund; [2022]
    Nyckelord :Marknadsföring; värdeskapande; lönsamhet; lönsamhetsmått; influencer marketing;

    Sammanfattning : Investeringar i marknadsföring har länge tagit plats i diskussioner för företag, där målet ofta är att investera i marknadsföring som genererar värdeskapande. Utifrån detta har syftet för studien tagits fram. Syftet är att öka förståelsen för hur lönsamt det är för företag att investera i marknadsföring. LÄS MER

  5. 5. Determining the impact of ESG metrics on the financial performance of public Nordic companies

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Tom Hagéus; Malin Nyhrén; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; ESG score; ESG metric; ESG data; Financial Performance; Multiple Linear Regression; Nordic Market; ROA; Tobin’s Q; Refinitiv; Statistics; Applied Mathematics; Hållbarhet; ESG-betyg; ESG-mått; ESG-data; Finansiell Prestation; Multipel Linjär Regression; Nordisk Marknad; ROA; Tobin’s Q; Refinitiv; Statistik; Tillämpad Matematik;

    Sammanfattning : The use of sustainability within the investment community is becoming increasingly common. More specifically, investors are now more than ever leaning towards ESG scores as a way of incorporating a more holistic approach when making investment decisions. LÄS MER