Sökning: "Ideal of thinness"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Ideal of thinness.
1. Vikten av att förstå viktstigmatisering : En sociologisk undersökning om viktstigmatisering i samband med hem- och konsumentkunskapslektioner utifrån lärarnas uppfattning och kunskap
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : The study is about how home and consumer teachers perceive weight stigmatization among students in lower secondary education when the physical development is ongoing and the students are affected by, among other things, each other, and ideals. In Sweden, the ideal of thinness is the norm. LÄS MER
2. “Paris Measurements” : The Inertia of the Thin Ideal on the Runways of Paris Fashion Week
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Background - Welcome to the 2010’s and its visual information culture informing about the century-old ideal of thinness, by sending (almost) exclusively thin bodies down the runway of Paris Fashion Week (PFW). This, while at the same time the academia and mass media are repeatedly articulating the necessity of a more ethical aesthetic within the fashion industry, while the argument that “thinness sells” lack empirical support, while measures are taken around Europe to discourage media bias and encourage healthy bodies walking the, and while the body positivity movement – applauding the diversity of body types – is on the rise in the Western society. LÄS MER
3. Att vara lagom : En studie om nyblivna mödrars relation till den egna kroppen efter en graviditet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : This study intends to gain understanding of how mothers in the two first years postpartum feel about and relate themselves to the ideal of thinness. The empirical material is based on new mothers’ perceptions and experiences. The data is collected through a qualitative method based on interviews. LÄS MER
4. Sociala mediers inverkan på ungdomars självbild : En litteraturöversikt
M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Introduktion Majoriteten av alla ungdomar använder sociala medier för att kommunicera med sina vänner genom bilder, chatt och forum eller för informationsinhämtning. På dessa mötesplatser finns reklam och innehåll som är könsstereotypa. LÄS MER
5. En undersökning om unga kvinnor, sociala medier - och framställandet av kroppsideal
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : En undersökning om hur bilder på sociala medier påverkar unga kvinnors självbild är en kandidatuppsats vars syfte är att undersöka hur unga kvinnor blir påverkade av bilder de ser på sociala medier, samt att undersöka hur denna påverkan ser ut. Syftet med undersökningen är även att se om kvinnornas ålder har någon inverkan på hur man uppfattar dessa bilder. LÄS MER