Sökning: "Identitetskris"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade ordet Identitetskris.

  1. 1. Äldre personers upplevelser av existentiell ensamhet : En systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Elina Fylking; Jasmine Whitworth; [2024]
    Nyckelord :Existential loneliness; Elderly; Experiences; Existentiell ensamhet; Äldre; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ålderdom påverkar livet, kroppen och sinnet. Långvarig, ofrivillig ensamhet är skadligt för hälsan och vanligt förekommande bland äldre personer. Existentiell ensamhet utgör en form av ofrivillig ensamhet och definieras som en plågsam insikt om att vara separerad från världen och andra människor. LÄS MER

  2. 2. Människan vattnar Arrakis : En ekokritisk läsning av Dune: Messiah

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sofia Njurin; [2023]
    Nyckelord :anthropocentrism; biocentrism; terraforming; ecocriticism; Dune; Dune: Messiah; Frank Herbert; Consciousness; nature; thing-power; deterritorialization; antropocentrism; biocentrism; terraformning; ekokritik; Dune; Dune: Messiah; Frank Herbert; medvetenhet; natur; thing-power; deterritorialisering;

    Sammanfattning : I Dune: Messiah (1969) sker en förändring av klimatet, en terraformning som människan initierar. Vatten introduceras i rikliga mängder på planeten Arrakis och detta påverkar planetens ekologi såväl som människans kultur. LÄS MER

  3. 3. "Vad innebär detta för mig?" : En kvalitativ studie om anställdas uppfattning av den kommunicerade varumärkesidentiteten vid ett varumärkesbyte.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Julia Jonsson; Mathilda Flyrin Engman; [2023]
    Nyckelord :Internkommunikation; Varumärkesidentitet; Varumärkesbyte; Uppköp; Kärnvärden; Meningsskapande; Intervju; Anställda;

    Sammanfattning : Anställda som identifierar sig med företagets varumärkesidentitet är enligt tidigare forskning nyckeln till ett starkt varumärke. Ett varumärkesbyte innebär ett psykologiskt uppbrott där den anställda kan hamna i en identitetskris. LÄS MER

  4. 4. Aldrig kvinna nog : Kvinnors upplevelse av ofrivillig barnlöshet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Linnéa Möllersten; Molly Sverkersdotter; [2023]
    Nyckelord :Ofrivillig barnlöshet; kvinnor; upplevelse; sorg; identitet; lidande; barnmorska; systematisk litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Ofrivillig barnlöshet drabbar cirka 10-15% av alla fertila par i Sverige. Ibland utan att orsaken till varför kvinnan inte kan bli gravid hittas. Ofrivillig barnlöshet är något som ökar i Sverige idag. Tidigare forskning visar på att vara ofrivilligt barnlös kan upplevas som ett trauma och en livskris. LÄS MER

  5. 5. Patienters upplevelser av tillfrisknande från anorexia nervosa

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elsa Brehmer; Linda Strömberg; [2023]
    Nyckelord :Anorexia nervosa; patienter; tillfrisknande; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anorexia Nervosa är en psykisk sjukdom som innebär en förvrängd kroppssyn,där patienten upplever sig överviktig trots undervikt. Kvinnor insjuknar oftare än män.Prevalensen för AN i Sverige är 1–2 procent av den svenska befolkningen. Bantning är alltidförsta steget in i AN. LÄS MER