Sökning: "Identitetsskapande genom musik"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Identitetsskapande genom musik.
1. Spotify Wrapped : det digitala självporträttet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ fallstudie som utforskar fenomenet Spotify Wrapped. Spotify Wrapped är en årlig resumé på musiken som användarna av musikplattformen Spotify har lyssnat på med statistik på användarnas mest lyssnade låtar, artister, genrer och dylikt. LÄS MER
2. Borta bra men hemma bäst : En undersökning kring unga vuxnas upplevelser om migration, musik och kultur
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Detta arbete har skrivits i syfte för att skapa förståelse och öka kunskap kring unga vuxna andra eller första generationens invandrares förhållanden till musik, genom undersökning. Detta avser kommersiell populärmusik och ursprungskulturens musik hos de unga vuxna. Tre frågor har tagits fram för att belysa detta. LÄS MER
3. Afrobeats to the world! : En kvalitativ studie om uppkomsten av en gemensam kulturell identitet bland unga vuxna från den afrikanska diasporan.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Afrobeats är ett exempel på växande global musikkultur som tillåter människor speciellt unga från den afrikanska diasporan att uppleva känslan av en gemensam kulturell identitet samt erfara en sammanlänkning till sina afrikanska rötter. Syftet med denna studie är att undersöka Afrobeats roll i skapandet av en gemensam kulturell identitet bland unga vuxna från den afrikanska diasporan. LÄS MER
4. Gangsterrappens maskulinitetsideal : Berättelser om brott som resurs för maskulinitets- och identitetsskapande i rap-texter
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen uppehåller sig vid hur maskulinitet och kriminell identitet konstrueras när individer s a s ”berättar sig själva”, konstruerar ett narrativ, en levnadsteckning, utifrån de egna erfarenheterna och den kontext de ingår i. Syftet är att visa hur texter ur den s k ”gangsterrappen”, genom berättelser om brott är identitetsskapande samt kan utgöra en resurs för konstruerande av en hegemonisk maskulinitet. LÄS MER
5. ”Musik är en positiv kraft som jag vill ha i min verksamhet”. En intervjustudie om musik i fritidshem
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Undervisningen i fritidshem ska ge eleverna möjlighet att skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vår erfarenhet från verksamhetsförlagd utbildning är att musik inte har en given plats i fritidshemmet i jämförelse med andra estetiska uttrycksformer. LÄS MER