Sökning: "Idrott TV"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Idrott TV.

  1. 1. ”UTAN TV-BOLAGEN SKULLE HELA INDUSTRIN DÖ” - En kvalitativ studie om sportmediernas roll som aktör i sportvärlden; mitt emellan idrotten, marknaden, publiken och demokratin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Wilma Persson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Sportmedier; sportmediekomplexet; informantundersökning; idrott; sport; sportswashing; sportjournalistik;

    Sammanfattning : Executive summary The aim of this study is to investigate what influence media consider having on their own sports media content, and on the breadth, democracy, equality and survival of sports in the future. This was done through a qualitative study with interviews with managers at some of Sweden's largest broadcasting media companies, and with a number of active sports journalists. LÄS MER

  2. 2. Har svensk fotboll en ljus framtid? : En studie om intäkter, kostnader och karaktäristiska drag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Nils Lavah; Mattias Broberg; [2023]
    Nyckelord :Intäkter; kostnader; Tv-rättigheter; fotboll; Allsvenskan;

    Sammanfattning : Den svenska fotbollen har under de senaste åren genomgått en kommersialiseringsprocess som inte bara har inneburit ökade publiksiffror och engagemang utan även ökade intäkter, framför allt från Tv-rättigheter. I denna process har bolagiseringen av svensk idrott varit en viktig milstolpe, att föreningar kunde gå från att vara ideella föreningar till att bilda Idrotts AB gav den svenska idrotten en ny dimension. LÄS MER

  3. 3. Kommersialiseringens utveckling inom en sport- och medierelation : En kvalitativ studie av Svenska Skidförbundet, sponsorerna och Viaplay

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna-Karin Strömstedt; Anton Petersson; [2022]
    Nyckelord :brand exposure; sponsors; Swedish Ski Federation; Viaplay; broadcast; varumärkesexponering; sponsorer; Svenska Skidförbundet; Viaplay; broadcast;

    Sammanfattning : Bakgrund Den kommersiella utvecklingen inom idrott har de senaste decennierna lett till nya möjligheter inom en sport- och mediarelation. Denna kan delas upp mellan flera sammanhängande parter där en idrottsorganisation attraherar sponsorintäkter, sponsorer söker varumärkesexponering och broadcast bolag vill skapa intäkter via reklam och nya abonnenter. LÄS MER

  4. 4. Jag blir det för att en dag vill jag bli som dem : Idrottande tjejer & killars konsumtion av idrott i media

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Magnus Lindholm; [2021]
    Nyckelord :idrott; media; sociala medier;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks hur idrottande tjejer och killar konsumerar idrott i media. Syftet med studien är att öka förståelsen för hur ungdomar som idrottar, mellan åldrarna 15–19, konsumerar idrott genom media samt ifall det är någon skillnad mellan tjejer och killar. LÄS MER

  5. 5. The English Game : en undersökning av fotbollen ur ett klassperspektiv

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Anton Nilsson; Josefine Andreasson; [2020]
    Nyckelord :Populärkultur; Kulturhistoriskt perspektiv; Bourdieu; The English Game; Klasskildring; Fotboll; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Fotbollen är en av världens absolut största populärkulturella fenomen vad gäller allt från fritidsintresse till en global industri med mängder av stora ekonomiska investeringar. Således finns mer intressanta aspekter av fotbollen än enbart det rent sportsliga utövandet att undersöka inom samhällsvetenskapen. LÄS MER