Sökning: "Idrott hälsa prov"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Idrott hälsa prov.

  1. 1. Lågpresterande elevers syn på den egna prestationen i idrott och hälsa : En kvalitativ studie om motivation till ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jasmin Burrau; [2022]
    Nyckelord :motivation; idrott och hälsa; motivationsfaktorer; lågpresterande elever;

    Sammanfattning : Aim The purpose of the study is to investigate and describe how low-performing students in year 9 look at their achievements in connection with teaching in sport and health. Furthermore, it is of interest to examine which motivational factors influence them to participate or not participate in the teaching. LÄS MER

  2. 2. Bedömning av hälsa handlar om att behandla kunskapskraven : En studie om hur idrottslärare arbetar med betyg och bedömning av kunskapsområdet hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Joakim Hallman; [2020]
    Nyckelord :Patogen; salutogen; hälsobedömning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Med bakgrund i den komplexitet som finns runt hälsa och hur tolkningsbart hälsobegreppet är visar tidigare forskning att hälsoundervisning tenderar att skilja sig mellan olika idrottslärare. En viktig del i läraryrket som påverkas av undervisningens utformning är betyg och bedömningsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärares arbete med friluftsliv på gymnasiet : En undersökning om friluftslivsundervisningens förutsättningar ur ett läroplansteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jakob Sundblad; Daniel Bagge; [2018]
    Nyckelord :friluftsliv; friluftslivsundervisning; idrott och hälsa; gymnasiet; idrottslärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärare undervisar i och arbetar med praktiska och teoretiska bedömningstillfällen i friluftsliv i idrott och hälsa 1 på gymnasiet. Studien ämnar undersöka hur lärarna upplever arbetet med styrdokumentet och om lärarna kan utläsa vilket lärande som ska ske i friluftslivsundervisningen? Frågeställningar: Vad får elever lära sig i friluftsliv i kursen idrott och hälsa 1? Vilka metoder används för att bedöma elever? Upplever lärare att de har förutsättningar för att bedriva friluftslivsundervisning? Metod: Insamlingen av empiriskt material utgick från en webbaserad enkätundersökning med 51 responderande lärare i idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 4. Idrott eller Hälsa? : en studie om hur läraren i idrott och hälsa arbetar med ämnet hälsa i sin undervisning.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Amanda Eade; [2017]
    Nyckelord :health education; Folkhälsa; hälsa; barn; ungdom; ohälsa; hälsoarbete; hälsopromotion; idrottstimmar; hälsodefinition; bedömning; idrott och hälsa; hälsoundervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med ämnet hälsa samt hur hälsomålen uppfylls. Frågeställningar Hur lyder idrott och hälsolärarens egna definition av hälsa? Hur arbetar lärare i ämnet idrott och hälsa med att uppfylla hälsomålen som finns uppsatta? Hur bedömer lärare i ämnet idrott och hälsa inom området hälsa i ämnet idrott och hälsa? Vad anser lärare i ämnet idrott och hälsa vara optimal didaktik i ämnet idrott och hälsa? Metod Fyra verksamma lärare intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Vad är hälsa? : En undersökning om hur sex idrottslärare uppfattar och undervisar om hälsa under sina idrottslektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Felicia Nilsson; Fanny Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Lärare; hälsa; KASAM; psykisk och fysisk hälsa;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är att undersöka hur sex idrottslärare uppfattar begreppet hälsa och hur de sex idrottslärarna arbetar med hälsa under sina lektioner i idrott och hälsa. Då undersökningen utgår från ett lärarperspektiv har sex stycken idrottslärare som arbetar i årskurs 1-6 blivit intervjuade. LÄS MER