Sökning: "Ikonotext"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet Ikonotext.

  1. 1. En jämförelse av genusnormer i Tomtebobarnen och Ska vi va?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Granberg; Michelle Kuru; [2023]
    Nyckelord :Elsa Beskow; Tomtebobarnen; Pija Lindenbaum; Ska vi va?; genusnormer; genusstereotyper; svenska; pedagogik; bilderböcker;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka genusnormer som synliggörs i bilderböckerna Tomtebobarnen (1910) av Elsa Beskow och Ska vi va? (2013) av Pija Lindenbaum. De valda bilderböckerna analyseras med hjälp av kvalitativ och kvantitativ metod samt begreppen ikonotext och Maria Nikolajevas tabell över kvinnliga och manliga egenskaper. LÄS MER

  2. 2. ”HAN ÄR BUSIG IBLAND OCH SNÄLL IBLAND” : En kvalitativ bilderboksanalys utifrån ett genusperspektiv och bilderböckers roll i förskolans jämställdhetsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lillsebbas; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Bilderböcker; Förskola; Genus; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskap om vilka möjligheter litteraturen i förskolan erbjuder i arbetet med jämställdhet genom att genomföra en genusanalys av den skönlitteratur som barn möter i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten i analysen var genussystemet. LÄS MER

  3. 3. Fantasi - en gåva eller börda? : – En komparativ studie av synen på barn i Gittan och gråvargarna och Vem spökar, Alfons Åberg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mathilda Bergvall; Lucas Lantz; [2023]
    Nyckelord :Bilderbokskoncept; ikonotext; fantasi; barndiskurs; Alfons Åberg; Gittan och gråvargarna;

    Sammanfattning : Vi har valt att analysera två skönlitterära barnböcker, Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum och Vem spökar, Alfons Åberg? av Gunilla Bergström. Syftet med studien är att undersöka hur synen på barn formuleras och presenteras inom dessa böcker samt vilka värden och värderingar som förmedlas. LÄS MER

  4. 4. Bilderbok goes crossover : Från barnmisshandel, fångläger och religionskritik till motstånd och flykt i Pija Lindenbaums bilderbok Vitvivan och Gullsippan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Maria Kjörning-Bertheau; [2023]
    Nyckelord :Intertextualitet; crossoverlitteratur; allålderslitteratur; religionskritik; Vitvivan och Gullsippan; Lindenbaum; bilderbok; ikonotext;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att få kunskap om, och i så fall hur, Lindenbaums bilderbok Vitvivan och Gullsippan kan förstås som en åldersöverskridande crossoverbilderbok. Genom en kvalitativ textanalys undersöks ikonotextens intertextuella referenser och de teman som dessa skapar, för att undersöka i vilken utsträckning de kan uppfattas som kontroversiella. LÄS MER

  5. 5. Samspelet mellan bilderböckers text och illustration : Hur vattnets faser samt fasomvandlingar kan urskiljas i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Malin Thompson; [2022]
    Nyckelord :Picture book; picture book theory; phase transformations; preschool; content analysis; Bilderbok; bilderboksteori; fasomvandlingar; förskola; innehållsanalys;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to provide insights about how the phases and phase transformations of water are presented in picture books aimed for children of preschool age. The studys framework is based on the picture book theory, whose central concepts are iconotext and readerly gap. LÄS MER