Sökning: "Ikt i samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Ikt i samhällskunskap.

  1. 1. Vill du öppna dörren till klassrummet så att AI:n får komma in? : En innehållsanalys av diskursen om AI och utbildning i början av 2023.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Linderholm; [2023]
    Nyckelord :AI; AIED; AI ED; AI literacy; democracy literacy; ICT literacy; digital literacy; 21st century skills; social studies didactics; AI; AIED; AI ED; AI-literacy; democracy literacy; IKT-literacy; digital literacy; 2000-talskompetens; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att undersöka hur AI anses kunna påverka undervisningen i skolan och samhällskunskapsämnet. Studien baseras på den diskurs som råder inom ämnet. Undersökningen baseras på material i form av tidningsartiklar, en intervju med en forskare och en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  2. 2. TPACK- Teknisk, pedagogisk och innehållsmässig kompetens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Albin Hasanovic; [2020-09-17]
    Nyckelord :Samhällskunskap; TPACK; Covid-19; Distansundervisning; IKT; Kompetens;

    Sammanfattning : Teknologi har får allt mer betydelse i den svenska skolan, efter den senaste läroplanen publicerades av Skolverket. Att lärare brister i teknisk kompetens är ett återkommande dilemma i nyhetsartiklar. LÄS MER

  3. 3. Sju lärares upplevelser av mobiltelefon i klassrummen. Mobiltelefon eller inte mobiltelefon? : - En kvalitativ studie om lärares upplevelser av mobilanvändningens möjligheter och begränsningar som hjälpmedel för elevers skolarbete i samhällskunskap.

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Erik Boman; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; digitala hjälpmedel; digitalisering; IKT; kvalitativ forskningsintervju; mobiltelefoner; samhällskunskap; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte grundades i problematiken kring mobiltelefonernas möjligheter och begränsningar som digitalt hjälpmedel och har ämnat att tolka samhällskunskapslärares uppfattningar kring dessa möjligheter och begränsningar. Studien byggdes av semistrukturerade respondentintervjuer med sju verksamma behöriga samhällskunskapslärare i grundskolan, där sex respondenter arbetar på högstadiet, och en på mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. IKT, ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT OCH LITERACY - en studie av lärares uttryck för begreppen

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Karl Johnfors; [2019-09-25]
    Nyckelord :IKT; etiskt förhållningssätt; literacy; styrdokument;

    Sammanfattning : Studien undersöker högstadielärares uttryck för etiskt förhållningssätt och literacy i relation till IKT. Studien undersöker även lärares uttryck för etik i relation till etiska värden som beskrivs i läroplanen. LÄS MER

  5. 5. Digitala medier i ämnet samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Gazmend Hysejni; [2015]
    Nyckelord :Digitala medier; Digital kompetens; Ämnesdidaktisk kompetens; Undervisning; Kompetens;

    Sammanfattning : I denna studie har jag använt mig av de ämnesdidaktiska principerna som en teoretisk modell för att möjliggöra förståelsen för hur lärare i ämnet samhällskunskap använder sig av digitala medier i sin undervisning. Det empiriska materialet i studien kommer ifrån sex intervjuade lärare som arbetar på tre olika högstadieskolor. LÄS MER