Sökning: "Ikt strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden Ikt strategier.

  1. 1. Nyckeln till den digitala förskolan : En studie av hur man kan arbeta med digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Lundström; Anna Nyström; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitala verktyg; framgångsfaktorer; IKT; komplement;

    Sammanfattning : Vårt syfte med den här studien har varit att synliggöra vilka olika framgångsfaktorer, hindersamt mål och värden som framträder i förskollärares beskrivningar av arbetet med digitala verktyg i förskolans verksamhet i allmänhet och undervisning i synnerhet. Vi har utgått från ett fenomenografiskt perspektiv med kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 2. An Evaluation of an ICT Training Carried out as a Field Study in Tanzania : Empowering Women through ICT Skills

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Kajsa Castor; [2023]
    Nyckelord :ICT Training; ICT Skills; Interest in ICT; Confidence using ICT; Gender Equality; Employability; IKT-utbildning; IKT-intresse; Självförtroende att använda IKT; Jämställdhet; Anställningsbarhet.;

    Sammanfattning : The United Nations has stated nine targets in the process to reach their sustainable development goal number five: to achieve gender equality in 2030. One of them is to enhance the use of enabling technology, in particular information and communications technology (ICT), to promote the empowerment of women. LÄS MER

  3. 3. "Det är så vitt, det är så stort" : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av sitt arbete med flerspråkiga elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Dahlskog; Kristin Ahrle; [2023]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder DLD ; språkstörning; flerspråkighet; anpassningar; uppfattningar; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ge en bild av grundskollärares uppfattningar av deras arbete med flerspråkiga elever med språkstörning. Utgångspunkten i studien är frågeställningarna: Hur uppfattar grundskollärare begreppen språkstörning och flerspråkighet? Vilka kunskaper och resurser uppfattar grundskollärare att de behöver för att kunna tillgodose flerspråkiga elever med språkstörning i undervisningen? Hur uppfattar grundskollärare att de anpassar sin undervisning så att flerspråkiga elever med språkstörning tillgodoses i undervisningen? Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Mobilen i skolan eller skolan i mobilen? Gymnasieelevers användning av, upplevelse av samt attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Karolina Hansson; [2022-09-12]
    Nyckelord :mobiltelefoner; attityder; användning; gymnasieelever; m-learning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka gymnasieelevers användning av, upplevelser av och attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet. Resultatet är tänkt att bidra med en kartläggning av de utmaningar och möjlig¬heter som den nya tekniken för med sig in i skolans verksamhet, och i och med detta utgöra ett bidrag till utvecklingen av skolans framtida strategier för val och användning av informations- och kommunikations¬¬teknologi. LÄS MER

  5. 5. Vill vi studera efter 60? : En kvalitativ intervjustudie om seniorers alstrade kapital och utbildningsstrategier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Yaowapa Karlsson; [2022]
    Nyckelord :utbildningssociologi; tredje åldern; äldres lärande; aktivt åldrande; språkligt kapital; tekniskt kapital; socialt kapital; utbildningsstrategier;

    Sammanfattning : Denna uppsats redogör för ökade kunskaper om seniorers upplevelser och syn på fortsatt bildning senare i livet. Syftet med denna studie var därmed att försöka förstå vilka tillgångar som gruppen tillskriver värde och som ger individerna fördelar i deras sociala position under tredje åldern. LÄS MER