Sökning: "Immanuel Kant Om pedagogik"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Immanuel Kant Om pedagogik.
1. “När anden svävar högt” : En pedagogisk filosofisk studie om det sublimas innebörd och möjlighetsrum i ett litet barns tillvaro
Magister-uppsats, Södertörns högskola/PedagogikSammanfattning : The study intends to examine the phenomenon of the sublime in relation to early childhood. The aim is to explicate what meaning the sublime can take in the existence of a little child, the various aspects of the sublime children are able to experience and where the possibilities of such experiences dwell. LÄS MER
2. Bilder av bildning : En studie om folkbibliotekets mål att främja intresset för bildning
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Since a few years back, the term Bildung seems to be having a renaissance in Sweden, and it furthermore, in the new Swedish Libraries Act 2013, became an objective for the libraries to “promote interest in Bildung”. As the act neither defines the term Bildung nor describes how the libraries are to promote interest in it, the purpose of this study is to examine this objective. LÄS MER
3. "Nu får du tänka själv!" : En vetenskaplig essä om det kritiska tänkandet på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Sammanfattning ”Nu får du tänka själv! En vetenskaplig essä om det kritiska tänkandet på förskolan.” Denna uppsats handlar om kritiskt tänkande på förskolan och tar sin utgångspunkt i två dilemman. Det första beskriver ett reflektionsmöte där jag och mina kollegor diskuterar ett utåtagerande, men kritiskt tänkande, barn. LÄS MER
4. Kritiskt tänkande : Ett försök till klargörande
Kandidat-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Det övergripande syftet med denna c-uppsats är att skapa klarhet i begreppet kritiskt tänkande, vilket görs genom att studera olika kritiska traditioners syn på begreppet samt dess förekomst i lärostadgor från 1900-talets början och framåt med avseende på gymnasieskolan. De första tecknen på ett kritiskt förhållningssätt kan vi se redan under antiken, men det var först under 1700-talet som Immanuel Kant utvecklade innebörden av begreppet, vilket senare kom att influera Karl Popper, vars filosofiska idéer inspirerade de informella logikerna, som har uttalat sig om just kritiskt tänkande i relation till pedagogiken och skolvärlden. LÄS MER