Sökning: "Immersion"

Visar resultat 1 - 5 av 505 uppsatser innehållade ordet Immersion.

  1. 1. Verktyg och metoder för att skapa variation vid implementering av ljud i interaktiv media

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Linus Sydstrand Andersson; [2024]
    Nyckelord :Ljuddesign; ljudproduktion; interaktiv media; tv-spel; datorspel; implementering; immersion; variation; repetition; Wwise; randomisering; realtidseffekter;

    Sammanfattning : Detta arbete har som mål att identifiera grundläggande verktyg och metoder för att skapa variation och undvika repetition i ljud vid implementering av ljud i interaktiv media såsom dator- och tvspel. För att kunna identifiera dessa verktyg och metoder är det viktigt att förstå bakgrundsproblematiken med störande och potentiellt immersionsbrytande spelelement dit repetitiva ljud kan räknas. LÄS MER

  2. 2. ADAPTIV MUSIK I SPEL : En undersökning på hur adaptiv musik påverkar spelupplevelsen och i vilka spelmoment adaptiv musik föredras över linjär musik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Moa von Schéele; Martin Weidenborn; [2023]
    Nyckelord :adaptiv musik; immersion; combat; open world;

    Sammanfattning : Musik i spel är ofta linjär trots att adaptiv musik har bevisats ge spelare en förstärkt inlevelse i spel. Detta arbete fokuserade på att undersöka samband mellan adaptiv musik och i vilka spelmoment sådan musik används. LÄS MER

  3. 3. Governance and decision-making : Lessons from three French eco-villages

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Gwenaël Bertrand; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In a context of rising environmental pressure and slow societal changes in response, the emergence of ecovillages comes as a small-scale solution to actively propose sustainable alternatives to the modern consumerist society. The human factor plays a key role in enabling such ecovillages to last. LÄS MER

  4. 4. Worldbuilding in roleplaying games : How do secondary narratives make user experiences more immersive?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Dimitra Papacosta; [2023]
    Nyckelord :UX; User Experience; Immersion; Ludology; Narratology; Roleplaying games; RPG; Side quests;

    Sammanfattning : Digitala rollspel har idag allt större och mer inlevelserika spelvärldar, vilket bidrar till hög inlevelse hos användarna. Följaktligen ser genren såväl stora framgångar inom spelindustrin som ett större forskningsintresse inom akademin. LÄS MER

  5. 5. THE IMPACT OF DYNAMIC GAME DIFFICULTY BALANCING ON PLAYER USER EXPERIENCE IN PUZZLE GAMES : A case study

    Master-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Qian Lin; [2023]
    Nyckelord :dynamic game difficulty balancing; game user experience; flow; puzzle games; Eureka effect; a-ha moment; engagement; immersion;

    Sammanfattning : This study delves into the relationship between Dynamic Game Difficulty Balance and Game User Experience in the context of puzzle games. The aim of this study was to explore the impact of DGDB on user experience in puzzle games, focusing on player engagement, immersion, and the occurrence of a-ha moment. LÄS MER