Sökning: "Indexical storytelling"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Indexical storytelling.

  1. 1. Miljödrivet berättande och karaktärsperspektiv : En komparativ analys av The Last of Us Part I och Part II

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rebecca Parneryd Lundberg; [2023]
    Nyckelord :environmental storytelling; komparativ analys; indexical storytelling; perspektiv; The Last of Us;

    Sammanfattning : Denna analys jämför det miljödrivna berättandet i The Last of Us Part I (2013) med The Last of Us Part II (2020) genom att titta på hur spelarkaraktärerna Joel och Ellie i respektive spel reagerar på spelmiljön. Texten baseras främst på Jenkins (2004), Wilhelmsson (2007) och Fernandez-Varas (2011) forskning inom environmental storytelling men även andra texter förekommer. LÄS MER

  2. 2. Berättande i spelmiljöer : Miljö- och indexikalt berättande i Portal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Linnéa Olsson; [2023]
    Nyckelord :Miljöberättande; indexikalt berättande; dataspel; FPS; Portal;

    Sammanfattning : I detta arbete har spelet Portal (2007) undersökts för det miljö- och indexikaltberättande som finns i spelet och svarat på frågan om vilka lärdomar det finns att ta ur ett spelutvecklarperspektiv. Arbetet är utformat som en teorikonsumerad fallstudie där Portal (2007) jämförs med redan satta definitioner på olika sorters rumsligt berättande. LÄS MER

  3. 3. Environmental storytelling i escape rooms : Hur historiska narrativ kan fungera i escape rooms

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sanna Blomquist; Elin Molander; [2022]
    Nyckelord :Escape room; environmental storytelling; indexical storytelling; narrativ; historiska narrativ;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur ett historiskt narrativ kan presenteras i ett escape room genom environmental storytelling. En artefakt bestående av ett fysiskt escape room har skapats för att undersöka frågeställningen hur det presenteras och sedan förstås. LÄS MER

  4. 4. INDEXICAL STORYTELLING : A story without words

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jesper Karlsson; Simon Sääf Malm; [2021]
    Nyckelord :Environmental Storytelling; Indices; color psychology;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how indexical storytelling in a 3D scene could affect the players understanding of narrative and how they navigate the scene. The background of the study presents what indexical storytelling is and goes briefly into color interpretation. LÄS MER

  5. 5. Learning the ropes through environmental and indexical storytelling : Introducing basic mechanics as a part of the world

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Julia Elmhammar; Amanda Berg; [2021]
    Nyckelord :indexical storytelling; environmental storytelling; diegetic; non-diegetic effects; indexical storytelling; environmental storytelling; diegetisk; icke diegetisk; tutorial;

    Sammanfattning : Abstrakt Diegetiska effekter, icke diegetiska effekter, indexical -och environmental storytelling i relation till tutorials, vad händer när man introducerar spelets mekaniker med hjälp av dessa?  Denna artikel undersöker hur andra spel har använt sig av ovan begrepp för att introducera mekaniker och spelvillkor. Vi kommer diskutera hur environmental -och indexical storytelling tillsammans med diegetiska och icke diegetiska visuella effekter kan påverka spelarens inlevelse och förståelse av de grundliga mekanikerna i ett spelutrymme. LÄS MER