Sökning: "Individualisering Lpo94"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Individualisering Lpo94.
1. Individanpassad undervisning - betraktad ur lärarnas perspektiv
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Enligt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo94, måste undervissningen anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Syftet med studien var att undersöka lärarnas erfarenheter av den individanpassade undervisningen samt ta reda på hur de skapar och genomför sin egen planering och undervisning med tanke på gruppstorlek, förutsättningar och elevnivå. LÄS MER
2. "Se mig, för här är jag" : Lärares resonemang kring innebörden av begreppet individanpassad undervisning i skolår 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, fritidshemmet och förskoleklassen, (Lpo94) är tydlig i sin definition att en individanpassad undervisning ska tillämpas i skolan och att undervisningen ska utgå från den enskilde elevens behov. Då forskning pekar på att definitionen och innebörden av begreppet behov inte är tydlig fann vi det intressant att undersöka hur lärare definierar innebörden av begreppet individanpassad undervisning i år 1 med särskilt fokus på aspekten elevers behov. LÄS MER
3. ”Det är väl det att det står ju i den nya läroplanen att vi ska individualisera…”
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Mitt examensarbete handlar om den, i skolan, vanligt förekommande metoden eget arbete. Metoden bygger på att eleverna arbetar utefter någon form av planeringsbok där de har en tidsbestämd eller icke tidsbestämd planering som de ska följa. LÄS MER
4. Pedagogers syn på individualisering i två skolor
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Individualisering är ett idag mycket omdiskuterat ämne som finns reglerat i läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo94. Utifrån denna reglering och de kunskaper som idag finns om individers olika förkunskaper, egenskaper och förutsättningar har vi valt att som huvudsyfte med denna studie kartlägga och analysera läraruppfattningar om individualisering vid två skolor, samt att undersöka skillnader och likheter mellan dessa läraruppfattningar. LÄS MER
5. Eget arbete - hur och varför det används i grundskolans senare år
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet är att undersöka hur eget arbete används i grundskolans senare år. Huvudfrågan är vilka former av eget arbete som finns. Metoden som används för att undersöka detta består av halvstrukturerade intervjuer med samordnare för fyra arbetslag på en 6-9 skola i Göteborg om hur de organiserar eget arbete i sina respektive arbetslag. LÄS MER