Sökning: "Inlärningssvårigheter elever med svenska som andra språk"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Inlärningssvårigheter elever med svenska som andra språk.

  1. 1. Andra och tredjespåksinlärning med fokus mot grammatik i Sveriges grundskola: Spanska som moderna språk M2SP : Felanalys av grammatiska fel för Pretérito Perfecto (perfekti dåtid) vid skriftlig produktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anton Olsson; [2020]
    Nyckelord :M2SP; andra och tredjespråksinlärning; morfologisk felanalysmodell; grammatik; Pretérito Perfecto; formativt arbetssätt i skrivprocessen.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att analysera förekomst och frekvens av skriftliga fel för det inkluderademomentet i grammatikundervisning för språkval spanska i årskurs 8–9; Pretérito Perfecto(motsvarar svenskans perfekt i dåtid). Vidare syften är att jämföra vilkeninformationsöverföring som sker mellan modersmålet och målspråket och dess relation tillgrammatikinlärning. LÄS MER

  2. 2. FÖREKOMSTEN AV HÖRSELNEDSÄTTNING BLAND VUXNA ELEVER PÅ SFI I ALINGSÅS

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Adelina Podujeva; Hodon Ali; [2019-06-14]
    Nyckelord :hörselnedsättning; nyanlända; svenska som andra språk; SFI; inlärningssvårigheter; funktionsnedsättning; språkinlärning med hörselnedsättning; öronbesvär; hearing loss; newly arrived immigrants; Swedish as a second language; Learning difficulties; disability; language acquisition with hearing loss; ear problems;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att undersöka förekomsten av hörselnedsättning och andra hörsel-­ och öronrelaterade besvär hos vuxna nyanlända samt få en uppfattning om hur de själva upplever sin egen hörsel. Forskningsmetod: Kvantitativ, deskriptiv tvärsnittsstudie. LÄS MER

  3. 3. Flerspråklighet i skolan : En intervjustudie om fyra lärares arbete med flerspråkiga elever och deras språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Karin Tinnerberg-Safaee; [2015]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; flerspråkighet; kartläggning av nyanländ elev; modersmålsundervisning; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Idag växer andelen flerspråkiga elever i skolan, och vi lärare står inför en stor utmaning att ge dessa elever goda språkliga kunskaper. I dagens samhälle ställs det stora krav på vår förmåga att kunna kommunicera med vår omgivning både i tal och i skrift. LÄS MER

  4. 4. Matematik, språk och kultur. Hur påverkas matematikinlärningen av andraspråkselevernas kunskaper i svenska?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Teresa Isa; selwa selihe; [2007]
    Nyckelord :Matematik; kultur; språk; modersmål; invandrare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Som blivande lärare har vi intresserat oss för varför matematik är ett svårt ämneför många elever. Vår egen erfarenhet av arbete med barn med invandrarbakgrund har gett ossen tankeställare när det gäller barn med matematiksvårigheter i allmänhet. LÄS MER