Sökning: "Inre vattenvägar"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Inre vattenvägar.
1. Ett vänerföretags val av logistik : efter kommande infrastruktursatsning på Göta älv
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Ett företag står inför nya logistiska alternativ när förutsättningar förändras. Det kan handla om infrastrukturförändringar, men det kan också handla om lag- och regelförändringar när samhället vill skärpa krav på miljömedvetenhet och hållbarhetsredovisning. LÄS MER
2. Alternative fuels for Swedish short sea shipping and inland waterways: Techno-economic study
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Climate change is raising huge challenges for all industries worldwide. It is mainly due to anthropogenic activity and energy consumption which is the cause for emissions of greenhouse gas (GHG) among other environmental impacts and is expected to have huge impact on our societies globally. LÄS MER
3. En studie i TSFS 2014:96, Föreskrifter och allmänna råd om tekniska krav för fartyg i inlandssjöfart
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)Sammanfattning : Inom Europa har länge bedrivits en framgångsrik och attraktiv inlandssjöfart som ett led inom transportkedjan där gods framför allt har flyttats över från vägnätet till sjöfarten. Då sjöfarten som transportsätt är ett mycket miljövänligt alternativ finns det utöver miljövinster även samhällsekonomiska vinster att göra. LÄS MER
4. Interaction i Kielkanalen : En undersökning av de bakomliggande orsakerna till olyckor orsakade av interaction i Kielkanalen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)Sammanfattning : Den största delen av olyckor till sjöss inträffar i inre, ofta tätt trafikerade, vattenvägar. I den här studien undersöks olyckor i Kielkanalen som skett till följd av interaction. Trots de sedan länge kända riskerna för bl.a. LÄS MER
5. Interaction i Kielkanalen : En undersökning av de bakomliggande orsakerna till olyckor orsakade av interaction i Kielkanalen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)Sammanfattning : Den största delen av olyckor till sjöss inträffar i inre, ofta tätt trafikerade, vattenvägar. I den här studien undersöks olyckor i Kielkanalen som skett till följd av interaction. Trots de sedan länge kända riskerna för bl.a. LÄS MER