Sökning: "Interaktiva rum"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Interaktiva rum.

  1. 1. Tunnlar som talar : En undersökning av spel som medium för berättande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Amnesia: The Bunker; video game; narratology; ludology; game theory; interactivity; story.; Amnesia: The Bunker; elektroniska spel; narratologi; ludologi; spelteori; interaktivitet; berättelse.;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar hur elektroniska spel fungerar som medium för berättande genom att undersöka aspekter av debatten som ägde rum i början av 2000-talet mellan narratologer och ludologer, angående hur man bäst bör närma sig och studera spel. Med rötterna i en jämförelse av hur ludologer och spelteoretiker närmar sig ämnet försöker uppsatsen sedan bredda perspektiven genom att jämföra den narratologiska strukturen hos spelet med mer konventionella medier för berättande, såsom filmer och litteratur. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av en interaktiv introduktion till en tvåspråkig parlör för krishanteringstermer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Stefan Zarkovic; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv introduktion; parlör; criseit; design studie; interaktiv design; kriskommunikation;

    Sammanfattning : Kriskommunikation kräver att alla inblandade förstår olika termer och ord som kan användas ien kris. När övningar äger rum på gränsen mellan Sverige och Norge kan vissa språkbarriäreruppstå. Därför har en parlör med kristermer och ord för de två språken tagits fram. LÄS MER

  3. 3. Gestaltning av obehag inominteraktiv media

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Jonathan Othelis; Tobias Lindbäck; [2021]
    Nyckelord :Obehag; klaustrofobi; agorafobi; speldesign; interaktiv media;

    Sammanfattning : Målet med den här artikeln har varit att få en bättre förståelse över hur man kan gestaltaobehag inom interaktiva medier, men även hur denna kunskap ska komma att kunnaappliceras för att gestalta andra känslor på ett så objektivt sätt som möjligt.Förundersökningen för att kunna genomföra det övergripande syftet bestod mestadels av attläsa på om det mänskliga sinnet och hur det agerar då vi känner olika känslor. LÄS MER

  4. 4. Omplacering av resurser i Tower Defense Spel

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Primus Silverhult; [2021]
    Nyckelord :Speldesign; Spelmekanik; Godot; 3D; Tower Defense;

    Sammanfattning : Detta arbete gick ut på att skapa ett stort tower defense spel i 3D där spelaren kan omplacera sina torn. Tanken med omplacering är att det leder till att spelaren blir mer aktiv, även när spelet håller på länge. LÄS MER

  5. 5. Sva-lärares upplevelser av fjärrundervisning : En kvalitativ studie av sva-lärares olika pedagogiska tillvägagångssätt i fråga om interaktion och språkinlärning med anledning av pandemin.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Tina Viinikka; Kim Badion; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Utbrottet av covid-19 fick världen att ställa om sig till ett socialt distanserat liv. Detta resulterade i att den fysiska klassrumsmiljön i vissa skolor övergick till att bedriva studier på distans som i dag benämns som fjärrundervisning. LÄS MER