Sökning: "Interkultur förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Interkultur förskola.
1. Mångkultur i ALMA-pristagares bilderböcker. : Hur framställs etniciteter, kulturmöten och mångkultur i bilderböcker?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utifrån Nikolajevas narratologiska litteraturanalys utföra bilderboksanalyser, utifrån ett mångkulturellt och interkulturellt perspektiv, med fokus på hur etniciteter, kulturmöten och mångfald framställs. I urvalet valdes bilderböcker skrivna av nationella och internationella författare som tilldelats ett av världens största litteraturpriser, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA). LÄS MER
2. Modersmål i förskolan : En enkätstudie om faktorer som synliggör osäkerhet hos förskolepersonal i att arbeta med andra modersmål än svenska i förskolans verksamhet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Studien belyser arbete med andra modersmål än svenska i förskolan ur förskolepersonals perspektiv. Syftet med studien är att undersöka eventuella faktorer som kan synliggöra osäkerhet hos förskolepersonal i hur de ska arbeta med barns olika modersmål. Utifrån syftet formulerades två frågeställningar. LÄS MER
3. Inkludering och exkludering i flerspråkiga barngruppers fria lek : En studie av förskollärares och barnskötares beskrivna upplevelser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning Alla har troligtvis någon gång upplevt exkludering från en gemenskap och den törn i självkänslan det kan ge. Exkluderingar såväl som inkluderingar sker redan i förskolans sociala arena för samspel. I flerspråkiga barngrupper kan språkanvändning eventuellt användas som ett maktredskap för att exkludera varandra. LÄS MER
4. Inskolning och integrationsarbete i mångkulturell förskola
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Vårt arbete har fokus på integration samt inskolningsprocesser i mångkulturella områden och hur verksamma förskollärare beskriver att arbetet fungerar. Forskningen som används i arbetet belyser hur viktigt det är att i förskolan besitta ett interkulturellt förhållningssätt. LÄS MER
5. ”Man pratar inte så jättemycket om det, alltså använder begreppet interkulturalitet" : Interkulturalitet i praktiken – ur ett förskollärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur interkulturalitet kan synliggöras i praktiken, utifrån förskollärares beskrivningar. Studiens valda forskningsmetod är en kvalitativ semistrukturerad intervjuform, där åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER