Sökning: "International Experiences"

Visar resultat 1 - 5 av 778 uppsatser innehållade orden International Experiences.

  1. 1. “Man anpassar sig för att överleva” : En studie om lärande- och anpassningsprocesser hos svenskar med internationella arbetsplatser.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Dania Jihad; Yasmine Rghif; [2024]
    Nyckelord :Keywords: Cultural Adaptation; International workplace; Multicultural Work Environments; Working abroad.; Nyckelord: Kulturell Anpassning; Internationella Arbetsplatser; Multikulturella Arbetsmiljöer; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Abstract (sv): Denna uppsats undersöker de lärande- anpassningsprocesser som svenskar genomgår när de etablerar sig på internationella arbetsplatser. Med fokus på svenskar som arbetar i olika länder utgår studien från dessa två forskningsfrågor: Hur beskriver svenskar sina erfarenheter av att etablera sig på en arbetsplats utomlands? Vilka möjligheter och utmaningar identifierar svenskar i dessa sociala lärande- och anpassningsprocesser? Studien besvarar dessa frågor genom en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för att utforska individuella erfarenheter av kulturell och professionell anpassning. LÄS MER

  2. 2. Emotioner och konflikt : Identitet och relationer hos den ryska diasporan iSverige efter invasionen av Ukraina

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alva Eklind; Movitz Robsen; [2024]
    Nyckelord :Russian diaspora; Ukraine war; identity; relationships; understanding of the situation between Russia and Ukraine; Ryska diasporan; Kriget i Ukraina; identitet; relationer; förståelse av kriget i Ukraina;

    Sammanfattning : The Russian invasion of Ukraine has affected millions of people in different ways. The everyday lives of Russians has changed significantly. Our purpose in this study is to explore the experiences of Russian immigrants in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskans upplevelser av att känna igen sepsissymtom hos patienter : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Ajla Galic; Atif Ribic; [2024]
    Nyckelord :känna igen; litteraturstudie; omvårdnad; patient; sjuksköterska; sepsis; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sepsis är en livshotande organdysfunktion som orsakas av ett stört systematiskt svar på en infektion och drabbar årligen 48,9 miljoner människor globalt. Sepsis är en diagnos som globalt sett är associerad med hög morbiditet och ökad mortalitet, detta eftersom sepsis är ett tillstånd som kan bli livshotande om inte effektiv behandling snabbt sätts in. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda palliativa patienter med annan kulturell bakgrund : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Ifrah Haji; Edna Achieng Wanyera Okeyo; [2024]
    Nyckelord :Palliative care; cultural competence; transcultural care; person-centered care; Palliativ vård; kulturell kompetens; transkulturell omvårdnad; personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet människor som bor utanför sitt födelseland har ökat både i Sverige och globalt. Denna ökning av internationell rörlighet har medfört en ökad kulturell diversitet och mångfald inom våra samhällen. LÄS MER

  5. 5. “It is an act of rebellion” The Intersectional Perspective on Bilingual Schools Experiences in Israel’s Ethnic Conflict

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Mariia Medvedeva; [2024]
    Nyckelord :Bilingual Schools; Education in Ethnic Conflict; Identity; Israel; Politics of Belonging; Social Sciences;

    Sammanfattning : In the reality of Israel’s educational system, it is highly unlikely that Arab and Jewish students will ever meet at school. Within this state-segregated context, bilingual multicultural education, while having the potential to act as a catalyst for change and promote intercultural dialogue, remains on the brim of academic interests. LÄS MER