Sökning: "Internetbaserad kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Internetbaserad kommunikation.

  1. 1. Internetbaserad kognitiv beteendeterapi för gravida med depression : En kvalitativ studie om upplevelsen av tillägg av extrastöd

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Mona Azami Naeini; Malin Österberg; [2023]
    Nyckelord :Antenatal depression; depression during pregnancy; cognitive behavioral therapy; internet-based cognitive behavioral therapy; two therapists; more than one therapist; extra counseling; counseling; Antenatal depression; depression under graviditet; kognitiv beteendeterapi; internetbaserad kognitiv beteendeterapi; dubbla behandlare; fler än en behandlare; extrastöd; stödsamtal;

    Sammanfattning : Depression drabbar 10–20% av gravida kvinnor och kan leda till konsekvenser för bådebarnet, modern och samhället. IKBT för depression är en effektiv behandling, däremot har patientersom genomgått IKBT uttryckt behov av ytterligare stöd. LÄS MER

  2. 2. Personlighetsdrag och digitala möten : En kvantitativ studie om hur individens personlighet speglas i digitala möten

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Jenny Adamsson; Hanna Solberg; [2021]
    Nyckelord :personality; The Big Five; digital meetings; individual behaviors; teleworking; personlighet; femfaktormodellen; digitala möten; datormedierad kommunikation; individuella beteenden;

    Sammanfattning : Som en konsekvens av covid-19 har fysiska möten blivit ersatta med digitala möten. Företag har insett stora fördelar med digitala möten och distansarbete kan därmed fortsätta till viss del efter pandemin. Digitala möten innebär att människor interagerar bakom en skärm, där andra beteenden kan uppstå i jämförelse med fysiska möten. LÄS MER

  3. 3. Inskolning - Starten till föräldrasamverkan : En kvantitativ studie om vårdnadshavares erfarenheter av inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Karlsson; Helen Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Inskolning; inskolningsmetod; föräldrasamverkan; vårdnadshavare; delaktighet; inflytande; Traditionell inskolning; Föräldraaktiv inskolning;

    Sammanfattning : Syftet med denna jämförande studie är att utveckla kunskap om vårdnadshavares erfarenheter rörande delaktighet och inflytande vid inskolning. Genom att använda en kvantitativ metod i form av en internetbaserad enkät, kunde vårdnadshavares upplevelse av inskolningsprocessen samt val av inskolningsmetoder utmätas. LÄS MER

  4. 4. Bra jobbat! : Uppmuntran, bekräftelse och personligt tilltal i en internetbaserad KBT-behandling för unga med depression

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Ida Berg; Vera Hovne; [2020]
    Nyckelord :Kognitiv beteendeterapi; KBT; IKBT; internetbaserad psykologisk behandling; Erica; beteendeaktivering; internetbehandling; ungdomar; depression; terapeutbeteenden; internetterapeuter; tematisk analys; TA;

    Sammanfattning : Internetbaserad kognitiv beteendeterapi (iKBT) är en effektiv och snabbt växnade behandlingsform, som fortfarande är relativt lite beforskad. Syftet med studien var att undersöka hur internetterapeuters kommunikation med klienter kan se ut, med data från en behandlingsstudie för unga med depression. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i förskolan : Förskollärares inställningar till digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gabriella Johansson; [2020]
    Nyckelord :Läroplanen för förskolan; digitala verktyg; barn; förskola; förskollärares inställning; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om förskollärares inställning till digitala verktyg i förskolans undervisning, utifrån den reviderade läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019. Frågeställningarna som besvaras i studien är; vilken inställning har förskollärare till digitala verktyg i undervisningen samt vilka möjligheter och utmaningar förskollärarna anser att digitala verktyg ger i undervisningen. LÄS MER