Sökning: "Interpersonell analys"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden Interpersonell analys.

  1. 1. När patienter behöver läsa mellan raderna – en analys av mallar för kallelser i sjukvården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elin Andersson; [2023-07-31]
    Nyckelord :hälsokommunikation; kallelsebrev; patientkommunikation; klarspråk; genreanalys; systemisk-funktionell lingvistik; multimodal analys;

    Sammanfattning : I det här specialarbetet undersöks hur de kommunikativa syftena för kallelsebrev inom specialistvården vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg realiseras textuellt, innehållsmässigt och multimodalt i kallelsebreven och dess bilagor. Syftet är att med hjälp av textanalytiska metoder synliggöra hur det som patienterna måste begripa framgår i breven, och hur enkelt det är att som patient göra rätt i den komplexa proceduren som dessa kallelsebrev initierar: att inför ett läkarbesök också boka tid för provtagning, lämna prover och – för vissa patientgrupper – förbereda sig inför provtagningen genom att fasta eller förbereda prover hemma. LÄS MER

  2. 2. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Emilie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; systemisk-funktionell grammatik SFG ; multimodal kommunikation; sociosemiotik; interpersonell metafunktion; interaktion; visuell framskjutenhet; grafiska element;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER

  3. 3. Centrala ledarskapskompetenser för operativa ledare inom svensk skogsavverkning för att främja förändring och innovation : Utveckling av ett kompetensramverk för att hantera omvärldens ökade förändringstakt

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskap

    Författare :Stina Nilsson; Annika Racki; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Förändringar sker i ett allt högre tempo till följd av megatrender i omvärlden. Flertalet förändringar som sker med anledning av megatrenderna har stor påverkan på skogsindustrin. Detta skapar både nya möjligheter och utmaningar inom branschen. LÄS MER

  4. 4. Vaccinering mot covid-19: ett frivilligt måste?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Madeleine Liedner; [2022]
    Nyckelord :COVID-19; vaccination; authority communication; Public Health Agency of Sweden; Facebook; interpersonal analysis; critical discourse analysis; Covid-19; vaccinering; myndighetskommunikation; Folkhälsomyndigheten; Facebook; interpersonell analys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur Folkhälsomyndigheten (FHM) kommunicerar om och uppmuntrar till vaccinering mot covid-19 i sina inlägg på Facebook. Målet är att se i vilken talarroll de framträder i inläggen, om den är givande eller krävande samt på vilket sätt de använder sig av modala resurser. LÄS MER

  5. 5. En systemisk-funktionell textanalys med ett multimodalt perspektiv : En diakronisk granskning av reklam under sex årtionden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fridur Rún Dungal; Nicolina Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :Bildjournalen; ideationell metafunktion; interpersonell metafunktion; multimodalitet; Nöjesguiden; OKEJ; reklam; SFG;

    Sammanfattning : Genom en analys av nio tidningsannonser från 1960-, 1990- och 2020-talet undersöks reklamens utveckling med fokus på språkets variation mellan annonser riktade mot kvinnliga respektive manliga modelläsare. För att undersöka detta granskas visuella och textuella aspekter genom användningen av multimodalitet och systemisk-funktionell grammatik (SFG). LÄS MER