Sökning: "Invandrare språk identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Invandrare språk identitet.

  1. 1. “If I was told about the Lucia tradition - I would have loved to join” : A qualitative study on how Swedish For Immigrants (SFI) students experience a sense of belonging through communication.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Petra Pethrosson; Sara Knowles; [2023]
    Nyckelord :Communication; integration; social integration; SFI; Hofstede; Cultural identity; language; belonging.; Kommunikation; integration; social integration; SFI; Hofstede; Kulturell identitet; språk; tillhörighet.;

    Sammanfattning : This study aims to bring awareness about culture and social integration to investigate how newly arrived immigrants in a Swedish municipality experience their process of social inclusion, through communication whilst learning the Swedish language. The knowledge of a host country language helps an individual with cultural adaptation and integration. LÄS MER

  2. 2. “Språket för mig är en rikedom, kan du det, då är du rik!" : En kvalitativ studie av modersmålets betydelse för identitet och livskvalitet bland personer från Iran inom äldreomsorgen

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linda Feyli; Tijana Premovic; [2022]
    Nyckelord :Elderly care; older immigrants; identity; quality of life; language; communication and treatment; Äldreomsorg; äldre invandrare; identitet; livskvalitet; språk; kommunikation och bemötande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how language difficulties in elderly care can affect the identity and quality of life of older Iranians. Intention is to increase knowledge about the importance of the native language for people in elderly care. LÄS MER

  3. 3. ”Sa jag nånting grammatiskt fel eller ser de att jag inte är straight?” Vuxna hbtq-personers erfarenheter av att lära sig svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Agnes Lanker; [2021-06-18]
    Nyckelord :cis-heteronormativitet; flerspråkighet; hbtq; omonationalism; könsidentitet; queer; sexualitet; sfi; svenska som andraspråk; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fyra vuxna hbtq-personers erfarenheter av att lära sig svenska som andraspråk, inom och utanför det formella utbildningssystemet i Sverige. Studien genomfördes med hjälp av intervjuer och analyserades tematiskt utifrån queerteoretiska och intersektionella perspektiv på andraspråksutveckling och identitet. LÄS MER

  4. 4. “Hon pratar som en svensk, en assimilerad invandrare” : En kvalitativ studie om kvinnors identitet i förorter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emma Noura; Zeyneb Bekir; [2020]
    Nyckelord :Exclusion; us-and-them; stigma; suburbs; identities; women; Utanförskap; exkludering; vi-och-dem; stigmatisering; förhållningssätt till stigmatisering; förort;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kvinnors identitet i förorter Syfte: Uppsatsens syfte är att studera hur kvinnor i förorten utformar identiteter i spänningsfältet mellan olika identitetserbjudanden och hur kvinnor förhåller sig till dessa identitetserbjudanden. Metod: En kvalitativ studie har genomförts utifrån fokusgruppsintervjuer där vi har lyssnat på respondenternas personliga upplevelser. LÄS MER

  5. 5. ”I framtiden kanske det kommer. Jag blir som svensk.” : En studie om narrativa identiteter och språkutveckling hos fyra eritreaner på sfi.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Martina Nordqvist; [2020]
    Nyckelord :Identity; second language education; narrative; repertoire; language practices; race; identitet; etnopoetisk metod; repertoar; språkpraktiker; makt; narrativ;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur fyra sfi-studerande (svenska för invandrare) av eritreanskt ursprung upplever sin egen språk- och identitetsutveckling genom sina egna livsberättelser. Materialet har insamlats via djupintervjuer och ett fokusgruppsamtal, transkriberats enligt etnopoetisk metod och sedan analyserats utifrån ett etnografiskt-narrativt perspektiv. LÄS MER