Sökning: "January effect"

Visar resultat 1 - 5 av 381 uppsatser innehållade orden January effect.

  1. 1. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas svenskhushållskonsumtion av olikabindningstider på bolån vidstyrränteförändringar?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Martin Wejdenmark; Alireza Rasooli; [2024]
    Nyckelord :Mortgage term; household consumption; disposable income; policy rate; inflation; Räntebindningstid; hushållskonsumtion; disponibel inkomst; styrränta; inflation;

    Sammanfattning : In Sweden variable-rate mortgages are relatively common. Furthermore, householdindebtedness is high in relation to other nations within the European Union. Therefore,monetary policy has a stronger effect on the economy due to the household sensitivityregarding interest rates. LÄS MER

  4. 4. Covid-19s påverkan på produktivitet och arbetsförhållanden vid övergången till distansarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Sofia Axelsson; Jennifer Österberg; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; remote work; work from home; hybrid work; working conditions; Covid-19; distansarbete; arbeta hemifrån; hybrid arbete; arbetsförhållanden;

    Sammanfattning : Titel: Covid-19s påverkan på produktivitet och arbetsförhållanden vid övergången till distansarbete.   Nivå: Examensarbete på Grundnivå i ämnet företagsekonomi   Författare: Sofia Axelsson och Jennifer Österberg   Handledare: Arne Fagerström   Datum: 2023 - Januari   Syftet med examensarbetet är att skapa förståelse för hur anställda upplever förändringen gällande arbetsförhållanden och produktivitet i redovisningsbyråer under Covid-19. LÄS MER

  5. 5. Sustainable Entrepreneurship : idolization and pitfalls

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lovisa Källén; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; Holistic sustainability; entrepreneurial sustainability; entrepreneurial idolization; entrepreneurial challenges;

    Sammanfattning : The purpose of this research study is to focus on the idolization and pitfalls of sustainable entrepreneurship, the study aims to highlight the challenges, gaps, and key barriers that hinder sustainable entrepreneurship in start-ups and small enterprises (SSEs). Examine the idolization of sustainable entrepreneurship and its potential implications on entrepreneurial decision-making and risk perception. LÄS MER