Sökning: "Jennifer Petkovic"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Jennifer Petkovic.

  1. 1. Att ge elever i avkodningssvårigheter förutsättningar att bli goda läsare : En kvalitativ studie om lärares arbete i den tidiga läsundervisningen för elever i avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Isabella Ågren; Jennifer Petkovic; [2017]
    Nyckelord :Lärare; läsning; läsundervisning; avkodningssvårigheter; bedömning; en till en undervisning; varierad undervisning; motivation; intresse; självförtroende; kollegialt samarbete.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom intervjuer bidra med ökad kunskap om hur lärare i praktiken identifierar och arbetar med elever i eller som ligger i riskzonen för att senare hamna i avkodningssvårigheter. De frågeställningar som denna studie utgår ifrån är: Vilka varningssignaler uppger lärare är kännetecknande för avkodningssvårigheter och hur identifierar lärare dessa varningssignaler? samt Hur uppger lärare att de i den dagliga läsundervisningen arbetar med elever i avkodningssvårigheter? För att kunna besvara dessa frågeställningar har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Att ge alla elever förutsättningar att bli goda läsare : Förebygga och åtgärda lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Isabella Ågren; Jennifer Petkovic; [2016]
    Nyckelord :Lässvårigheter; förebygga; fonologisk medvetenhet; inkludering; exkludering; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att belysa vad tidigare forskning kommit fram till angående hur skolan på det mest effektiva sättet kan arbeta med lässvårigheter i de tidiga årskurserna för att förhindra att lässvårigheter uppkommer. Litteraturstudien kommer även att belysa vad forskningen framhåller angående hur skolan kan ge elever med lässvårigheter förutsättningar att bli goda läsare. LÄS MER