Sökning: "Jenny Kristiansson"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Jenny Kristiansson.

  1. 1. Elever med dyslexi berättar om sina erfarenheter och upplevelser av att skriva

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Johansson; Maria Kristiansson; [2020-01-15]
    Nyckelord :dyslexi; skrivande; livsvärldsfenomenologi; relationellt perspektiv; samlärande; salutogen undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nio elever med dyslexi upplever sitt skrivande i relation till de stöd och de extra anpassningar som finns dokumenterat kring eleverna kopplat till skrivande. Vi har använt oss av följande forskningsfrågor: • Vilka erfarenheter och upplevelser har nio elever med dyslexi av skrivande i olika situationer? • Hur upplever dessa elever att de anpassningar och stöd som finns dokumenterat kring dem kopplat till skrivande fungerar? Studien utgår från en livsvärldsfenomenologisk ansats, där vi med hjälp av kvalitativa livsvärldsintervjuer tagit del av hur nio elever, diagnostiserade med dyslexi, erfar och upplever skrivande i de olika regionala världar där skrivande sker. LÄS MER

  2. 2. Anknytning i förskolan : Åtta pedagogers arbete att skapa trygga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jenny Kristiansson; [2018]
    Nyckelord :Anknytning; Förskola; Trygghet; Toddlare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några förskollärare och barnskötare i förskolan arbetar med att etablera en anknytningsrelation med barnen. Vidare vilka olika aspekter som kan påverka anknytningen samt vilken eventuell påverkan en trygg respektive otrygg anknytning kan ha för pedagogernas arbete med de strävansmål som skrivs fram i förskolans läroplan. LÄS MER

  3. 3. Barn med ”större uppmärksamhetsbehov” : Hur bemöter förskolans pedagoger dessa individer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Caroline Fredriksson; Jenny Kristiansson; [2012]
    Nyckelord :personal; barngrupper; möta; pedagoger; uppmärksamhetsbehov;

    Sammanfattning : Vi har valt att kalla vårt examensarbete för; Barn med "större uppmärksamhetsbehov" – Hur bemöter förskolans pedagoger dessa individer. Syftet med vårt examensarbete är att undersöka och få en inblick i hur pedagogerna i verksamheten möter de barn som utmärker sig genom större uppmärksamhetsbehov. LÄS MER

  4. 4. Barnboken : ett sätt att lära? En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattningar kring barnboken som ett pedagogiskt verktyg.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Anna Karlsson; Jenny Kristiansson; [2011]
    Nyckelord :barnbok; pedagogiskt verktyg; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Vårt intresse för att undersöka fenomenet barnboken som ett pedagogiskt verktyg har hela tiden funnits men under utbildningens gång vuxit, då vi förstått att den med ett medvetet arbetssätt kan påverka barns lärande och utveckling på flera plan. Något som ännu mer ökade vår nyfikenhet var att tidigare forskning inom detta område var mycket begränsad. LÄS MER

  5. 5. Receptariers upplevda arbetssituation vid expedition av läkemedel till djur : en enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Naturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Kristiansson; [2009]
    Nyckelord :veterinärmedicinska läkemedel; djurläkemedel; receptarie*; Kalmar län; apotek; arbetssituation; enkät;

    Sammanfattning :   Studiens syfte var att med en huvudsakligen kvantitativ ansats 1) undersöka hur receptarier i Kalmar län upplever sin arbetssituation vid expedition av läkemedel till djur, genom att undersöka hur den personliga kompetensen, ansvarskänslan och de befintliga informationskällorna upplevs, samt 2) undersöka synen på ett eventuellt införande av tillsyn av farmaceuter och möjligheten till utdömande av disciplinära påföljder då farmaceutens yrkesutövning vid expedition av läkemedel till djur inte skett på ett föreskrivet sätt. Idag bär ingen myndighet ansvaret för dessa två företeelser. LÄS MER