Sökning: "Johan Bach"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Johan Bach.
1. Fokus på fokus - en instuderingsresa med Bach i centrum
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I den här uppsatsen undersöks möjligheten att förbättra fokuseringen och genom detta bli en skickligare musiker på sitt instrument. Genom intervjuer med konsertmusiker och instrumentallärare undersöks hur de jobbar i övningsrummet och hur de fokuserar inför konserter. LÄS MER
2. Från okänd not till levande dans : En självstudie i tolkning av Bachs cellosviter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Studien utforskar hur jag tolkar Prelude i d-moll ur Johan Sebastian Bachs andra svit för solocello. Syftet är att undersöka hur instuderingsprocessen sker, från okänd not till fri tolkning med avseende på att instrumentet ska ”sjunga”. LÄS MER
3. Milkov, Koppel, Bach. Ett sökande efter en övergripande och flexibel övningsmetodik på marimba och vibrafon
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Detta arbete handlar om hur man kan använda Theodor Milkovs övningsmetodik ”Transparent Fluidity” i sin instuderingsprocess av J. S. Bachs Preludie ur Cello svit no.5 i C-moll samt Anders Koppels Toccata för marimba och vibrafon. LÄS MER
4. Mellan fiol och cembalo : Att arrangera Johann Sebastian Bachs andra fiolsonat BWV 1003 för klassisk gitarr
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Detta självständiga arbete har handlat om att arrangera tre satser ur Johann Sebastian Bachs andra fiolsonat, BWV 1003, för klassisk gitarr. Till min hjälp hade jag dels Bachs originalkomposition av sonaten men också ett arrangemang för cembalo förmodligen gjort av Wilhelm Friedemann Bach (Nicholas 2009). LÄS MER
5. ”Jag har en känsla av att du är inne i någon sorts kris” : En undersökning av tonåringens frigörelse i tre ungdomsromaner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : I processen att bli vuxen genomgår varje individ den ofta stormiga tonårstiden. Denna komplexa period medför att tonåringen successivt frigör sig från såväl barndom som vuxenliv. Genom att granska hur en sådan frigörelse skildras kan vi lära oss mer om hur tonåringen och dess frigörelse fungerar. LÄS MER