Sökning: "Johan Stjernström Alm"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Johan Stjernström Alm.

  1. 1. Semiotiska representationer i programmering och matematik : En studie med kvalitativa intervjuer av högstadielärare i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Stjernström Alm; Sanna Sundvall; [2019]
    Nyckelord :programmering; matematik; algebra; grundskolan; semiotiska representationer; operationellt; strukturellt; tecken; symboler;

    Sammanfattning : Sedan hösten 2018 är programmering en del av det centrala innehållet inom bland annat matematikämnet i läroplanen för den svenska grundskolan. Syftet med studien är att belysa hur några lärare för årskurs 7–9 i den svenska grundskolan ser på användandet av semiotiska representationer i form av symboler som används inom både programmerings- och matematikundervisning och vad användandet av symboler som förekommer inom båda områdena får för konsekvenser för lärarnas undervisning. LÄS MER

  2. 2. Singapore Math : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av införandet av Singapore Math

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Stjernström Alm; Sanna Sundvall; [2018]
    Nyckelord :Singapore Math; problemlösning; kommunikation; aktivt deltagande; matematik; grundskolan; Sverige;

    Sammanfattning : Singapore Math är ett undervisningssätt i matematik som bygger på hur matematikundervisningen sker i Singapore. Studien belyser hur några lärare i den svenska grundskolan upplever att införandet av Singapore Math har ändrat deras sätt att undervisa i matematik och hur de upplever att elevernas aktiva deltagande påverkas av modellen. LÄS MER