Sökning: "Johanna Englund"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Johanna Englund.

  1. 1. “Everyone Needs to Breathe the Green Air” - Recommendations for Implementing the EU Taxonomy

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Felix Ahrås; Johanna Lindqvist; [2022-08-04]
    Nyckelord :EU taxonomy; EU Governance; Project Management; Implement Sustainability;

    Sammanfattning : Title: “Everyone Needs to Breathe the Green Air” Authors: Felix Ahrås and Johanna Lindqvist Supervisors: Madeleine Englund and Rick Middel Date: 2022-06-05 Background and Purpose: As a consequence of the newly admitted EU taxonomy directive, organizations covered by the reporting criteria have been required to interpret the EU taxonomy and implement new working practices. The purpose of this thesis is to propose recommendations for how Investment AB Latour can implement the EU taxonomy by using project management practices so the directive is implemented consistently in their wholly-owned holdings, which will give a more transparent view for the Group of Investment AB Latour. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors erfarenheter om hur livet förändrats efter att ha behandlats för gynekologisk cancer : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Johanna Cronberg; Alice Englund; [2020]
    Nyckelord :Behandling; Erfarenheter; Gynekologisk cancer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år drabbas flera kvinnor i Sverige av gynekologisk cancer. Behandlingarna leder till många biverkningar och kvinnorna tvingas leva med dessa följder i resten av sitt liv. LÄS MER

  3. 3. Genus i läromedel : En kritisk diskursanalys om hurgenus skildras i ett urval NO-läromedel för lågstadiet (Fk-3)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Birck; Ebba Englund; [2020]
    Nyckelord :Grundskolan Fk-3 ; Diskursanalys; No-läromedel; Biologi; Genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur genus konstrueras i ett urval biologiläromedel för lågstadiet samt hur framställningen av genus har förändrats över tid mellan åren 1962 - 2011. En analys av åtta läromedel utkomna mellan läroplansperioderna 1962 och 2011 genomfördes. LÄS MER

  4. 4. Varierad matematikundervisning : problemlösning

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Joakim Englund; Johanna Ahlander; [2019]
    Nyckelord :Rika problem; Rika matematikuppgifter; Läroböcker; Årskurs 2;

    Sammanfattning : En läroboksstyrd matematikundervisning innebär mindre möjligheter att utveckla elevers problemlösningsförmåga. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om lärares varierande undervisning om problemlösning i och utöver lärobok i årskurs 2. Fyra frågeställningar användes för att uppnå syftet. LÄS MER

  5. 5. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser under sitt första arbetsår : en litteraturstudie

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Johanna Tuolja; Ellinor Englund; [2019]
    Nyckelord :nyutexaminerad sjuksköterska; upplevelse; omvårdnad; litteraturstudie; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : .... LÄS MER