Sökning: "Johanna Larsson"

Visar resultat 16 - 20 av 191 uppsatser innehållade orden Johanna Larsson.

  1. 16. Morgondagens arbetssätt – hälsosam och hybrid : En kvalitativ studie om vad ledare gör för att främja medarbetarnas hälsa vid hybridlösningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Johanna Hellgren; Jessica Larsson; [2022]
    Nyckelord :Health-promoting leadership; hybrid leadership; communication; physical work environment; psychosocial work environment; Hälsofrämjande ledarskap; hybridledarskap; kommunikation; fysisk arbetsmiljö; psykosocial arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera vad olika ledare gör för att främja medarbetarnas hälsa när medarbetarna både arbetar på kontor och på distans. Problemformulering: Vad gör ledare för att främja hälsan för medarbetarna under hybridformer? Metod: Det här är en tvärsnittsstudie som behandlar fenomenet hälsofrämjande ledarskap under hybridformer med en deduktiv forskningssats och där datainsamling har skett genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 17. En studie om kvinnor i ledande positioner i en mansdominerad bransch

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johanna Häggström; Elvira Larsson; [2022]
    Nyckelord :“Employer brand”; “Equality”; “Gender”; “Leader or Leadership”; “Male dominated industry”; “Women or Female;

    Sammanfattning : Syftet med följande kandidatuppsats är att skapa förståelse för vad kvinnor i ledande positioner i mansdominerade branscher värderar hos en arbetsgivare, vilka utmaningar de stöter på i sin roll samt bidra med förslag på hur man kan attrahera fler kvinnor till dessa positioner. Denna undersökning anses viktig då kvinnor idag är underrepresenterade i dessa positioner trots att flertalet studier tyder på att jämställda ledningsgrupper är lönsamt för både individen, organisationen och samhället i stort. LÄS MER

  3. 18. Att vårda substansmissbrukare ur ett sjuksköterskeperspektiv: En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ellen Larsson; Johanna Lustig; [2022]
    Nyckelord :Caring; Experience; Nurse; Patient; Substance abusers; Patient; Sjuksköterska; Substansmissbrukare; Upplevelse; Vårda;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag lever ungefär 780 000 personer med substansmissbruk. Vilket också betyder att patienter som kommer till sjukhus kan ha substansmissbruk, detta gör att sjuksköterskor som jobbar på sjukhus ibland vårdar dessa patienter. För att vårda patienter med substansmissbruk krävs kunskap, medicinsk- och omvårdnadsmässig kunskap. LÄS MER

  4. 19. Hur mår kreativa människor? - Relationen mellan psykisk hälsa och kreativitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johanna Dahlin; Nina Larsson; Iris Snoei; [2022]
    Nyckelord :Psykisk hälsa; livstillfredsställelse; kreativitet; originalitet; kreativt flöde; flexibilitet; välbefinnande; kreativ self-efficacy; kreativ personlig identitet; Mental health; life satisfaction; creativity; originality; flexibility; fluency; well-being; creative self-efficacy; creative personal identity; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats undersöktes sambandet mellan psykisk hälsa och kreativitet, samt huruvida det föreligger några könsskillnader i variablerna och om relationen mellan psykisk hälsa och kreativitet ser olika ut för män och kvinnor. Huvudhypotesen var att det finns ett samband mellan psykisk hälsa och kreativitet. LÄS MER

  5. 20. Attribut som påverkar dina gröna köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Matilda Werdien; Johanna Larsson; Anna Fasson Rydman; [2022]
    Nyckelord :Cognitive dissonance; Greenwashing; Marketing; Groceries and Purchase decision process; Kognitiv dissonans; Greenwashing; Matvaror och Köpbeslutprocessen;

    Sammanfattning : Flera undersökningar har under de senaste åren visat på hur företag använder sig av miljömässiga budskap i sin marknadsföring för att framhäva sina produkter som mer miljövänliga än vad de i själva verket är, så kallad greenwashing. Genom det enorma utbudet som finns tillgängligt för nutidens konsumenter och de olika influenser de får till sig genom reklam kan det vara svårt för den enskilda konsumenten att avgöra om produkten är trovärdig eller inte. LÄS MER