Sökning: "Johanna Rasmusson"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Johanna Rasmusson.

  1. 1. ‘Safeguarding moral decency’: A Queer discourse analysis of Russian president Vladimir Putin’s sexualized discourses and boundary-making in the Russian-Ukraine war

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Rasmusson; [2023]
    Nyckelord :Putin; discourse; gender identity; sexuality; national belonging; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The thesis investigates discourses on sexual orientation, gender identity, and expression in national addresses performed by Russian President Vladimir Putin since the large-scale invasion of Ukraine in February 2022. It applies an embedded approach of Critical Discourse Analysis and Queer Linguistics to disseminate how such discourses are produced by Putin in the war. LÄS MER

  2. 2. Digital läsning i skolans tidiga år : Fyra lärares erfarenheter av och syn på undervisning i digital läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Appert; [2021]
    Nyckelord :Digital reading; digital texts; abilities; student cooperation; assessment; Digital läsning; digitala texter; förmågor; elevsamarbete; bedömning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur lärare undervisar elever på lågstadiet i att läsa och förstå digitala texter i klassrumssammanhang. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet som tolkningsram. Materialet i studien bygger på semistrukturerade intervjuer av fyra lärare som undervisar på lågstadiet. LÄS MER

  3. 3. Bygglov och markrättigheter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Johanna Rasmusson; [2018]
    Nyckelord :Bygglov; bygglovsprocess; bygglovsprövning; markrättighet; servitut; äganderätt; byggnadsnämnd; civilrätt; offentlig rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Om någon vill ändra användningen av en byggnad, bygga till eller bygga nytt krävs oftast bygglov. Beslut om bygglov fattas av byggnadsnämnden. Om den sökta åtgärden vidtas utanför detaljplan skall alltid sakägare höras och ges tillfälle att yttra sig. LÄS MER

  4. 4. Bygglov och markrättigheter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Johanna Rasmusson; [2018]
    Nyckelord :Bygglov; bygglovsprocess; bygglovsprövning; markrättighet; servitut; äganderätt; byggnadsnämnd; civilrätt; offentlig rätt Building permits; building permits process; building permits inspection; land rights; easement; property rights; building department; civil law; public law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : To change the features of a existing building or to build a new building a building permit is needed. The building department at the municipality decides about building permits. The building departments inspection of the applied building permit are a public law inspection and are limited by the Planning and Building Act. LÄS MER

  5. 5. ”LADDA OCH INFORMERA” En kvalitativ studie om Försvarsmaktens samarbete med reklambyrån Volt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Axel Erikson; Johanna Rasmusson; [2017-02-14]
    Nyckelord :recognition; auto-communication; public sector organization; brand building; reliance; generalized other; campaign; identity; advertising agency; organization;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht/2016 Handledare: Magnus Fredriksson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 36 Antal ord: 14 757 Nyckelord: recognition, auto-communication, public sector organization, brand building, reliance, generalized other, campaign, identity, advertising agency, organization Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur betydelsen och bakgrunden av varumärkeskampanjen “Du nya, du fria” skiljer sig för beställaren Försvarsmakten och utföraren Volt i fråga om omvärldsaktörers erkännande. Teori: Erkännande, generaliserade andre, varumärkesbyggande organisationsidentitet & autokommunikation Metod: Kvalitativa respondentintervjuer Material: Fyra respondentintervjuer och en gruppintervju á två personer, genomförda i Stockholm. LÄS MER